Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel stijgt naar verwachting de komende jaren naar 20 tot 25 procent in vergelijking met 12 procent nu. 'De spectaculaire groei in F&B wordt gedreven door een veranderende consument die beleving steeds belangrijker vindt dan bezit. Deze ontwikkelingen vragen om specialistische kennis en aanpak. Je moet goed snappen welke concepten slagingskans hebben in welk gebied, welke financieringsvormen er mogelijk zijn, hoe franchiseformules werken. En dit in internationaal verband,' zegt Van Unen.
Het F&B-team begint met vier man en werkt nauw samen met experts uit de Restaurants & Leisure teams in Londen, de VS, Azië en het Midden-Oosten. Zo worden trends en nieuwe concepten ontdekt waarvan onze opdrachtgevers kunnen profiteren. Er wordt daarnaast ook veel kennis uitgewisseld met het Hotelteam van Colliers. In de hotelwereld staat consumentgericht denken al heel lang centraal en ook hier wordt F&B steeds belangrijker.
Dirk Bakker, ceo van Colliers International: ‘De ontwikkelingen in F&B gaan razendsnel. Daarom is het belangrijk om een nieuwe afdeling op te zetten die zich volledig richt op deze sector en samenwerkt met onze internationale F&B-experts. Hiermee kunnen we onze opdrachtgevers nog gerichter en innovatiever bedienen en toekomstgericht adviseren.'