Hoewel daar nu nog weinig van zichtbaar is, ziet projectmanager Ton de Joode die toekomst al helemaal voor zich. 'Het gebied heeft veel potentie. Je moet wel door je oogharen kijken om te zien wat je allemaal kunt.'
Het terrein van 20 hectare nabij station Sloterdijk, dat bestaat uit een klein noordelijk en een groot zuidelijk deel, oogt nu nog wat rommelig en verwaarloosd. Dat gaat veranderen. De bestaande lage bebouwing wordt bijna allemaal gesloopt om plaats te maken voor bouwblokken die de hoogte ingaan. De nieuwe bebouwing geeft Sloterdijk II een stedelijkere uitstraling, die volgens De Joode beter aansluit bij die van het centrum. Verdichting vindt ook nog op een andere manier plaats. 'De rooilijnen worden ruimer, zo ontstaat er meer ontwikkelruimte.' Van 120.000 m2 bvo gaat het terrein daardoor straks naar minimaal 350.000 en maximaal 500.000 m2 bvo. En in plaats van de huidige 500 werknemers, zullen er in de toekomst zo’n 10.000 mensen op Sloterdijk II werken.
Die toename vraagt om meer verblijfsfaciliteiten. Een belangrijk onderdeel van de vernieuwing is daarom dat de bestaande langgerekte groenstrook wordt omgevormd tot het Rhonepark met een lengte van 1 kilometer. Daar kunnen ook de bewoners uit het nabijgelegen Sloterdijk-Centrum straks recreëren.
Honderd procent circulair
De belangrijkste uitgangspunten voor de vernieuwing zijn duurzaamheid en circulariteit. De nieuwe gebouwen moeten demontabel worden, gasloos en toekomstbestendig. Dat laatste betekent onder meer dat panden de mogelijkheid moeten hebben om van functie te veranderen. De Joode: 'We vragen daarom veel creativiteit van architecten en stedenbouwkundigen.'
De eerste zichtbare verandering is al te zien aan de rand van Sloterdijk II, vlakbij de snelweg A5 en de ring A10. Daar vindt de herbouw plaats van het Aviodome, dat ooit diende als luchtvaartmuseum bij Schiphol. Nu krijgt de karakteristieke koepel een tweede leven als congreslocatie, die in november van dit jaar zal opengaan.
Stutterheim bouwt toren
Ontwikkelaars hebben veel belangstelling voor Sloterdijk II, constateert De Joode. Een groot deel van de bestaande ondernemers heeft zijn pand verkocht aan ontwikkelaars. 'In een jaar tijd is dertig procent van het bezit van eigenaar gewisseld.' Daardoor is ook het aantal eigenaars sterk gereduceerd. Een van de ontwikkelaars die aan de slag gaat op Sloterdijk II, is Duncan Stutterheim. De Amsterdammer wil aan de Rhoneweg een ongeveer twintig meter hoge toren bouwen die onderdak gaat bieden aan verschillende ondernemers.
Transformatie van het hele gebied is een ontwikkeling die gauw een jaar of vijftien in beslag zal nemen, schat De Joode. Daarbij houdt hij met meerdere scenario’s rekening. De planning zal gefaseerd verlopen om te anticiperen op de dan geldende conjunctuur en marktbehoefte.