blog

Winkelmarkt springlevend

Geen categorie

Dat de winkelmarkt dynamisch is, blijkt in deze tijden een groot understatement. De winkelmarkt is turbulenter dan ooit en koopgedrag van consumenten verandert snel dankzij het enorme tempo waarmee consumenten informatie tot zich kunnen nemen door technologische ontwikkelingen.

Winkelmarkt springlevend

Dat consumentengedrag sneller dan ooit verandert, is niets nieuws. De snelheid waarmee het winkellandschap verandert verbaast menigeen. Succesvolle webwinkels zijn op zoek naar fysieke winkellocaties, trekkers van weleer als V&D, Schoenenreus en DA vallen om en traditionele ketens als Blokker, Hema en Xenos proberen zich nog snel aan te passen en het tij te keren. Desondanks stabiliseert de winkelleegstand volgens Locatus en vindt er zichtbaar vernieuwing plaats dankzij onder andere opvallend veel nieuwe ‘blurring’ foodretailers die de winkelmarkt betreden. Winkelvastgoed blijft bovendien populair onder beleggers, zo blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van CBRE. In 2015 staken investeerders het recordbedrag van 2,8 mrd euro in Nederlandse winkelpanden, een toename van 87 procent op jaarbasis. Voor 2016 staan de lichten op groen. Verbeterd consumentenvertrouwen, stijgende huizenprijzen en lagere energieprijzen duiden op toenemende bestedingen. Hoewel er grote verschillen zijn tussen locaties, kan ik niets anders concluderen dat de Nederlandse winkelmarkt springlevend is.

Jeroen van der Weerd

Eigenaar BVDW, winkelvastgoedadvies

Reageer op dit artikel