blog

Het nieuws van Jeroen van der Weerd

Geen categorie

Vormgeving krijgt steeds meer aandacht bij de (her)ontwikkeling van supermarktvastgoed. Dat constateert de jury van de uitverkiezing ‘mooiste supermarkt van Nederland’ na beoordeling van de 22 inzendingen namens 11 supermarktformules.

Het nieuws van Jeroen van der Weerd

Deze verkiezing wordt voor de vierde keer gehouden. Nog niet eerder was de kwaliteit van de inzendingen zo hoog. Niet vreemd dus dat er uitvoerig juryberaad voor nodig was om te komen tot zes genomineerde supermarktlocaties. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de functionaliteit van de supermarkt niet gevangen mag zitten in het stedenbouwkundige concept. Nadrukkelijk wordt daarom gekeken naar zaken als parkeren, stalling winkelwagens, kwaliteit van de winkeloperatie en omzetontwikkeling.

Omzet is de kurk waar de hele supermarktoperatie op drijft en dat betekent dat de basis op orde moet zijn. Bij een goed functionerende supermarkt is vormgeving belangrijk maar staat deze uiteindelijk in dienst van de functionaliteit. Bij alle zes genomineerde supermarkten is dit onmiskenbaar het geval ondanks dat ze onderling best van elkaar verschillen. De jury gaat er de komende week nog een harde dobber aan krijgen om uit de genomineerden een terechte winnaar te kiezen. Wie dat wordt?

Dat wordt bekend gemaakt op het Supermarktvastgoedcongres op 17 november. Het wordt hoe dan ook een supermarkt waar de functie niet gevangen zit in het stedenbouwkundig concept!

Jeroen van der Weerd, eigenaar BVDW, winkelvastgoedadvies

> Nominaties ‘mooiste supermarkt van Nederland’

Reageer op dit artikel