Corona en retail: waar vallen de hardste klappen?

Corona en retail: waar vallen de hardste klappen?

Waar in de Nederlandse winkelvastgoedmarkt gaan de hardste klappen vallen door de coronacrisis? Het woord is aan Gertjan Slob, directeur onderzoek van retailadviesbureau Locatus.

Horeca

‘De grootste problemen voorzie ik in de horeca, nog los van de gedwongen sluiting van nu. Horeca is erg conjunctuurgevoelig. Zodra het economisch goed gaat, geven consumenten meer uit aan eten en drinken buiten de deur. Daardoor kon het aantal horeca-vestigingen de afgelopen jaren sterk toenemen.

Nu er mindere tijden aanbreken, vrees ik dat veel horecaondernemingen zullen omvallen. Zie de financiële problemen bij restaurantketen Vapiano maar als een voorbode. Consumenten gaan op hun uitgaven letten. Kapotte kleding moet je vervangen, maar eten kun je ook thuis. De omzetstijging van de supermarkten wordt vaak toegeschreven aan het hamsteren, maar dat is maar een deel van de verklaring. Supermarkten krijgen een groot deel van de omzet die eerder nog naar horeca en bedrijfsrestaurants ging.’

A-locaties in middelgrote steden

‘Het wegvallen van horeca zal de detailhandel raken. Er vallen gaten in winkelstraten op centrumlocaties. Leegstand is besmettelijk, want winkelstraten worden minder aantrekkelijk, er komen daardoor minder bezoekers en dat leidt tot omzetverlies retailers en sluiting van winkels.

Het hardst zal dat gaan in middelgrote steden zonder toeristische functies, want vooral de spontane uitgaven aan horeca zullen dalen. Bij trekpleisters als de grote steden en kustplaatsen zal het effect minder zijn. Vakantiegangers zijn bereid om meer uit te geven aan leuke extra’s. Aan de andere kant profiteren wijkwinkelcentra van de bezuinigingen op buiten de deur eten.’

Woninginrichters

‘Woninginrichters en meubelzaken zijn erg conjunctuurgevoelig. Die branches kregen het in 2008 na het uitbreken van de crisis heel moeilijk. Dat kun je nu weer verwachten. Consumenten stellen grote uitgaven uit. Meubelboulevards gaan het moeilijker krijgen.’

Mode en schoenen

‘Sectoren die het tijdens economische voorspoed al moeilijk hebben, zoals mode en schoenen, zullen het tijdens een economische neergang nog moeilijker krijgen. De sanering in dit deel van de markt zal door de coronacrisis sneller gaan.’

Retailbeleggers

‘De coronacrisis kan de noodzakelijke afwaardering en herstructurering van retailvastgoed eindelijk in gang zetten. Die stelling van het Urban Land Institute kan ik onderschrijven. Vreemd genoeg kwam die herstructurering niet op gang na de crisis van 2008. Pas de laatste vier of vijf jaar zie je wat gebeuren, maar het gaat niet snel genoeg. Vooral in de middelgrote steden zijn prijzen voor A-locaties veel te hoog, in ieder geval op de huurmarkt en waarschijnlijk ook op de beleggingsmarkt. Daar kan zo 50 procent vanaf. Niet dat er dan wel retailers komen, maar die winkelpanden kunnen door de afwaardering sneller worden getransformeerd.'

>> Zie ook: Antwoorden op veelgestelde vragen over impact corona op vastgoedsector

Peter Hanff

Peter Hanff

Senior redacteur

Studeerde in 1994 af aan de Radboud Universiteit op de eisen voor landen om toe te mogen treden tot de eurozone. Volgt het monetair beleid sindsdien met argusogen. Werkte als journalist voor onder meer De Gelderlander en het Hoger Onderwijs Persbureau. Is sinds 2007 redacteur bij Vastgoedmarkt en heeft de portefeuille financieel.