De overstap: van vastgoedbeheer naar start-up

De overstap: van vastgoedbeheer naar start-up
Mark van Kan

Mark van Kan werd in 2015 als oprichter van de Haagse propertymanager Bouwkundigbeheer.nl genomineerd voor de (toen nog) Yardi/Vastgoedmarkt Young Talent Award. Drie jaar later begint hij een start-up met de beeldende naam S1mone.

Wat is het?

S1mone koppelt een sticker met QR-code aan een object. Dat kan een woning zijn, een kantoor of een ondergrondse vuilcontainer. Als een gebruiker een melding wil doen, opent hij een app op zijn telefoon, scant de QR-code en geeft een melding door, eventueel met wat foto’s erbij. Zo komt elke melding foutloos binnen op een centrale plek. De beheerder kan de melding vervolgens doorsturen naar een reparateur.

Welk probleem lost het op?

Mijn grootste frustratie als propertymanager zijn onduidelijke en foutieve storingsmeldingen. Bij meldingen gaat er heel veel mis. Een verkeerd adres, een gebruiker die een elf-cijferig telefoonnummer opgeeft. De gescande QR-code biedt eenduidigheid over het adres en de S1mone-app koppelt de melding aan de telefoon van een gebruiker.

Voor wie?

Ik heb het oorspronkelijk voor mijzelf ontwikkeld. Vervolgens heb er enkele relaties over verteld, waarna bleek dat dit ook in de keukenbusiness handig zou zijn, of voor gemeenten die meldingen over speeltoestellen, parkeermeters, verlichting of ondergrondse vuilcontainers willen ontvangen.

Waarom ontwikkeld?

Mijn eigen onvrede dus. En mijn idee dat meldingen op een betere manier kunnen worden doorgegeven. Op één centraal punt, via het meest gebruikte communicatiekanaal – de smartphone. Dat is natuurlijk veel meer van deze tijd dan een servicenummer met eindeloze wachtrij.

Hoe ga je dit verkopen?

We zijn nu afnemers aan het benaderen om te zien hoe eenvoudig zij dit kunnen integreren in hun bestaande beheersystemen. Zij krijgen dan geen telefoontjes meer, noch foutieve of dubbele meldingen.

Met wie ontwikkeld?

Toen het kwartje vierenhalf jaar geleden bij mij viel, ben ik op zoek gegaan naar programmeurs. Die hebben de eerste en tweede versie voor mij gebouwd. De derde, huidige versie heb ik door een andere partij opnieuw van de grond af laten opbouwen.

Wie zijn je concurrenten?

Die zijn er niet. Platforms voor storingsmeldingen zijn er al wel. Beheerders geven gebruikers daarvoor een inlog. Maar die raakt zoek of leidt tot veel administratieve handelingen bij mutaties. De combinatie van QR-codesticker en app is eenvoudig en doeltreffend. Het enige wat de gebruiker nodig heeft, is een korte instructie en een telefoon. We hebben de hele wereld af laten zoeken naar bedrijven die zoiets bieden. Er blijkt één Canadese aanbieder te bestaan van iets vergelijkbaars, maar dan voor koelmachines.

Hoe gaat dit groot worden?

We hebben de stickers zo ontworpen dat we er om te beginnen 1 miljard kunnen drukken. Omdat het breed toepasbaar is, zie ik veel potentie. Maar we kunnen moeiteloos opschalen naar meer. Er is geen limiet aan het aantal accounts dat wij kunnen aansluiten. Alleen voor de chatfunctie voor beheerders en reparateurs in de app gaan we bij een miljoen chats per minuut vastlopen. De kwaliteit van de stickers is hoog. Alleen met snijden en branden beschadigt de sticker.

Wat nu?

Nu wil ik dit uitrollen, niet noodzakelijkerwijs als eerste in de vastgoedsector. De vraag vanuit de lokale overheid en semi-overheid is groter. Nu word je voor een melding over een volle vuilcontainer in Den Haag nog geadviseerd 14070 te bellen – succes ermee! En ik ben al een jaar in gesprek met woningcorporaties.

Wat doe je hiernaast nog?

Steeds minder, want S1mone slokt het merendeel van mijn tijd op. Maar het beheerbedrijf draag ik deels over aan een medewerker. We zitten deze week bij de notaris. Twee jaar geleden zag ik deze carrièreswitch nog niet aankomen.

Johannes van Bentum

Johannes van Bentum

Hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Voor zijn aantreden bij Vastgoedmarkt was hij hoofdredacteur van de grootste vaktitel voor ict'ers Computable. Sinds 1986 is hij werkzaam als financieel-economisch journalist voor uiteenlopende titels als Elsevier Carrière, Agrarisch dagblad, Fem Business en het opiniemaandblad voor twintigers en dertigers Pitch. Begin 2009 verscheen zijn boek 'Online of Flatline' bij uitgeverij Mediata. Als hoofdredacteur van Vastgoedmarkt schrijft hij nieuwsberichten, achtergrondartikelen en geeft zijn mening over ontwikkelingen in de vastgoedsector en becommentarieert opvallende gebeurtenissen in zijn maandelijkse hoofdredactioneel commentaar.