nieuws

‘Komst Action genereert meer bezoekers’

Beleggingen

Waar andere winkelketens het lastig hebben, floreert non-food discounter Action als nooit te voren. Daarbij speelt het verrassingselement volgens directeur Sander van der Laan een grotere rol dan de prijs.

‘Komst Action genereert meer bezoekers’
Sander van der Laan

Van der Laan is op 28 november één van de sprekers tijdens Trends19, hét nationale vastgoeddiner van Vastgoedmarkt. Tijdens een paneldiscussie met Raymond Cloosterman van Rituals en Ton van Veen (Jumbo) gaat hij in op het veranderende winkelgedrag van de consument en de invloed hiervan op winkelvastgoed.

Verrassing

Hoe komt het dat Action wel succes heeft waar andere, ook goedkoper winkelketens het lastig hebben? Van der Laan denkt dat de sterke formule van Action de reden is. ‘Met een vastgoedbril op zou je snel kunnen concluderen dat het in het winkellandschap alleen nog maar om de prijs gaat. Maar niets is minder waar wat ons betreft. De kracht van Action is dat verrassing een belangrijke rol speelt in ons concept. Er liggen iedere week wel tweehonderd nieuwe producten in onze winkels. Iedere twaalf weken vervangen we op die manier een derde van het assortiment.’

Non-food discounter

Van der Laan omschrijft Action als een non-food discounter. Maar wél een met veertien productcategorieën, variërend van doe-het-zelf tot speelgoed (en nog een klein beetje food). ‘Het verrassingsspel zit voor ons vooral in de inkoop. Over de hele wereld zoeken we naar producten waarmee we verrassen. Dat is voor onze klanten veel belangrijker dan dat precies dezelfde producten er zijn. Van de 6.000 artikelen in ons assortiment hebben we er 2000 altijd. Er is altijd shampoo of aluminiumfolie, maar waarschijnlijk ligt er na een tijdje een ander merk.’

Winkelbeleving

Met dat verrassingselement onderscheidt Action zich volgens Van der Laan van andere discounters, waarvan enkele het lastig hebben of zelf al het loodje hebben gelegd (Op=Op Voordeelshop). ‘Je kunt ons niet vergelijken met andere discounters omdat we een veel groter assortiment hebben. Zoals je in mijn beleving ook niet kunt zeggen dat er alleen nog maar plek is in het winkellandschap voor het lage segment en het topsegment. Wij trekken klanten uit alle lagen van de bevolking. Zo’n 72 procent van alle Nederlandse huishoudens kwam het afgelopen half jaar bij ons in de winkel. De consument laat zich niet alleen leiden door prijs, maar komt ook om zich te laten verrassen.’

Cliks vs. bricks

Action heeft uiteraard ook te maken met een consumentengroep die steeds meer online actief is voor zijn winkelbestedingen. ‘De discount formule is net als e-commerce een disruptief model dat het winkelgedrag van consumenten heeft veranderd. In de discussie clicks vs. bricks kiezen we noch voor het één noch voor het ander. Ook al hebben we geen webwinkel, we hebben internet weldegelijk omarmd. Iedere week hebben we tussen de 8,5 en 9 miljoen consumenten in onze winkels. Tegelijkertijd bezoeken er wekelijks meer dan 4,5 miljoen mensen onze site om te kijken wat voor producten we bieden.’

Online

Dat je je wensenlijstje op de site van Action niet direct kunt afrekenen, brengt het risico met zich mee dat de consument doorklikt naar een andere site waar wel direct online gekocht kan worden. Van der Laan is daar echter niet al te bang voor. ‘We moedigen het nog net niet aan dat consumenten online onze prijzen vergelijken met die van anderen. Met een gemiddelde verkoopprijs voor onze producten van 1,72 euro, durf ik die vergelijking wel aan.’

1.500 winkels

Tegen de stroom in opent Action door heel Europa winkels. De bulk van de 1.500 winkels bevindt zich inmiddels over de grens. Alleen al in Frankrijk opende Action vorig jaar 89 winkels, daar zijn er nu bijna 500 geopend in zeven jaar tijd. Toch is in Nederland volgens Van der Laan de rek er ook nog niet uit. Dit jaar staat de teller van nieuwe winkels op elf, Oud-Beijerland is de jongste loot die aan de keten is toegevoegd.

Groeiende omzet

De groei valt ook uit af te lezen uit de omzetcijfers. In 2018 boekte Action een netto-omzet van 4,2 miljard euro, waar dat een jaar eerder nog 3,4 miljard euro was. ‘Ook in Nederland zijn we heel actief met de vernieuwing van onze winkels, zo’n veertig winkels per jaar worden verbouwd, uitgebreid of verplaatst. In Nederland hebben we het oudste winkelbestand. Ons assortiment en de nieuwe inrichting komt het beste tot zijn recht in iets grotere winkels.’

A-locaties

Waren de locaties voor heen te typeren als een typische B- of C-locatie. Inmiddels is de non-food discounter ook steeds vaker te vinden op A-locaties in stadscentra. ‘Andere winkeliers zijn daar ook blij mee. Inmiddels hebben we wel bewezen dat een Action, zeker in combinatie met een supermarkt, echt meer bezoekers genereert. De komst van een Action is voor de hele winkelstraat een goede deal.’

Parkeergelegenheid

Om te voorzien in de behoefte aan ruime winkels met voldoende parkeergelegenheid, mikt Action daarbij op locaties met een bruto oppervlakte van tussen de 950 en 1.250 m2 en een netto w.v.o. van tussen de 800 en 1.100 m2. ‘Aangezien wij ook in marktgebieden zitten waar je niet alles op de fiets of te voet kunt doen, mikken we doorgaans op 35 parkeerplekken.’

Kostbare leegstand

Het zorgt er ook voor dat winkelbeleggers worden verlost van kostbare leegstand, ontstaan door het omvallen van grote winkelketens. Van der Laan: ‘Je merkt dat er meer bereidheid is om mee te denken. Het Rembrandthof in Amstelveen was tot enkele jaren primair gericht op het hogere segment. Nu zitten wij daar pal naast het pand waar eerst V&D en nu nog even de Hudson’s Bay in zit. We hebben daar een prima deal kunnen maken.’

Dit interview verscheen op vrijdag 22 november in de papieren uitgave van Vastgoedmarkt 

Reageer op dit artikel