nieuws

Vuurdoop op de Expo Real

Beleggingen

In het eerste weekend van oktober verandert München van gedaante. Lederhosen en dirndls maken plaats voor donkerblauwe maat- en mantelpakken. Lange tafels met pretzels en bierpullen veranderen in stijlvolle beursstands met reageerbuis-amuses en barista-koffie. Het contrast tussen het Oktoberfest en vastgoedbeurs Expo Real is op het eerste oog enorm. Toch draait het op beide beide mega-evenementen vooral om één ding: menselijk contact.

Vuurdoop op de Expo Real
Servaas van der Laan

Op Expo Real zie je oude collega’s terug, praat je bij met relaties en schud je handen met nog onbekenden. Als kersvers hoofdredacteur van deze prachtige titel en nieuwkomer op dit jaarlijkse vastgoedfeestje hield ik mij vooral bezig met het laatste. Expo Real was mijn vuurdoop in de vastgoedsector. Menselijk contact, is cruciaal voor de vastgoedsector, heb ik me laten vertellen. ‘Je kunt vastgoed niet aan jezelf verkopen,’ fluisterde iemand in mijn oor tijdens een borrel. ‘Iedereen is afhankelijk van elkaar’.

2.127 exposanten

Die afhankelijkheid speelt zich vooral af op nationaal niveau. Expo Real is een internationale beurs met 2.127 exposanten uit de hele wereld in zeven hallen die zich uitstrekken over 64.000 vierkante meter. Toch is de wereld van de honderden Nederlandse bezoekers niet veel groter dan de paar honderd vierkante meter waarop zich de twee Nederlandse stands bevinden. ‘Eigenlijk is het bizar dat we ieder jaar met z’n allen naar München vliegen om elkaar daar te ontmoeten,’ verzucht een bezoeker op de stand van Holland Metropole.

Duitse economie

Bizar of niet, praktisch is het wel. Iedereen één keer per jaar op dezelfde plek. München is dichtbij en bovendien geen onaardige stad. En er is, zoals u ook in dit oktobernummer van Vastgoedmarkt zult lezen, genoeg te bespreken: stikstof , verduurzaming, transformaties en de laatste transacties. De stemming op de Expo was, ondanks donkere regenwolken boven het beursterrein en de zorgen over de Brexit, handelsoorlog en de stagnerende, Duitse economie, toch zeer optimistisch. Door de lage rente is er geld zat in de markt. De grote uitdaging is het vinden van interessante beleggingen voor al dat geld.

Op gympen

Wellicht dat de slimme jongens en meiden op gympen en zwarte t-shirts die in de dit jaar geopende proptechhal stonden daarbij kunnen helpen. Waar de vastgoedsector jaren achterliep op het gebied van digitale innovatie, bestormen nu veelbelovende bedrijven als Planradar en Office App de markt. Een mooie kans maar voor sommigen ook een bedreiging. Kijk maar hoe de fintechbedrijven de banken opjagen en hoe Amerikaanse start-ups de hotel- en taxibranche hebben opgeschud.

Meer transparantie

Als hoofdredacteur van Vastgoedmarkt kan ik digitale innovatie alleen maar toejuichen. Nieuwe technologieën zorgen dikwijls voor meer transparantie in de markt. En transparantie was precies het doel waarmee Dirk Rompelman Vastgoedmarkt in 1974 oprichtte. Die mooie traditie zet ik met alle liefde voort. Laat die proptech-revolutie maar komen!

Reageer op dit artikel