De aantrekkingskracht van Nederlandse hotels

De aantrekkingskracht van Nederlandse hotels
Bas Wilberts

In ons recente onderzoeksrapport over de Nederlandse hotelmarkt meldden wij dat het beleggingsvolume ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 200 procent is gestegen.

Het totaal belegde vermogen in 2017 kwam uit op een recordvolume van 1,8 miljard euro. Op dit moment zien we een aantal trends binnen de Nederlandse hotelbeleggingsmarkt.

De eerste trend is de uitbreiding van het type accommodatie dat beschikbaar is. De hotelmarkt is gesegmenteerd naar verschillende doelgroepen, gedreven door de smaak en de vraag van ‘millennials’. Een goed voorbeeld hiervan is de toename van boetiekhotels (zoals Generator, Vondel Hotels of het Ink hotel).

Een andere trend is de mix van gebruik. Operators zorgen ervoor dat de gemeenschappelijke ruimte meer te bieden dan een lobby alleen, waardoor het levendiger wordt en zorgt voor een aangename en gastvrije sfeer. Hotels in Nederland zijn steeds vaker voorzien van een goed restaurant, dat ook door niet-hotelgasten bezocht wordt. We zien ook voorbeelden ontstaan waarbij een hotel gecombineerd wordt met wonen, zoals Zoku en Element, combinaties van hotel met short-stay appartementen. The Student Hotel is een goed voorbeeld van een mix van hotel en studentenhuisvesting. Dit geldt ook voor de onlangs verkochte ontwikkeling naast de Harbour Club waar een combinatie van 246 hotelkamers en 85 appartementen gebouwd wordt. Savills begeleidde deze verkoop.

Beperkingen aan verhuur via Airbnb

In navolging van Amsterdam heeft ook de gemeente Amstelveen onlangs regels doorgevoerd om de verhuur van woningen via Airbnb te beperken. In Rotterdam en Utrecht liggen er initiatieven voor het invoeren van een maximum van 60 dagen. Dit is positief voor de hotelsector, aangezien toeristen minder aanbod zullen hebben van Airbnb en zullen uitwijken naar hotels.

Mede door deze trends zit de Nederlandse hotelmarkt enorm in de lift. Nieuwe ontwikkelingen hebben geleid tot een aanzienlijke toename van het aantal hotelkamers. Het aantal toeristen dat Nederland bezoekt neemt echter nog sneller toe. Dit zorgt voor stijgende kamerprijzen en omzet, waardoor hotelbeleggingen aantrekkelijker worden. Voor beleggers die op zoek zijn naar diversifiëring van product en inkomsten binnen portefeuilles zijn Nederlandse hotels een interessante optie. Maar wat zijn de meest interessante opties?

Tips voor het onderzoeken van hotelproposities

Voor beleggers heb ik drie tips bij het onderzoeken van hotelproposities:

1) Waardeer hotels op inkomstenstroom en operator, niet alleen op de waarde van de stenen: de waarde wordt bepaald door de verdiencapaciteit van het hotel

2) Beoordeel de F&B-faciliteiten van het hotel apart

3) Door de spreiding van het toerisme worden hotels op secundaire locaties steeds stabieler. Dit biedt interessante kansen voor rendement en risicospreiding. De onderliggers voor een goede exploitatie blijven echter essentieel - elk hotel is een verhaal op zich.

Over de auteur
Bas Wilberts is head of Alternative Investments bij Savills. Zijn team adviseert beleggers in alternatief vastgoed. Naast hotels zijn dat bijvoorbeeld studentenhuisvesting, woningportefeuilles en zorgvastgoed.