Bernhard Jaarsma (projectleider Vastgoed bij Stichting QuaWonen uit Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel) en Rens Coehorst (accountmanager bij Keller Keukens) vertellen over de voordelen die dit nieuwe concept biedt. ‘Huurders zien direct welk effect hun keuzes hebben op de uitstraling van de keuken, maar ook op de prijs.’
Een geslaagde proef
De eerste pilot zit erop. Aan de Koningin Julianastraat in Krimpen aan de Lek sloopt QuaWonen 60 woningen en bouwt er 72 nieuwe voor terug. Alle nieuwe huurders konden met de Keller KeuzeAssistent hun nieuwe keuken mede-ontwerpen. Een geslaagde proef, vindt Jaarsma. ‘QuaWonen heeft met een enquête de reacties onder de toekomstige huurders gepeild en die zijn vrijwel zonder uitzondering positief. Mensen zijn enthousiast over de KeuzeAssistent en de mogelijkheden die het gebruik daarvan biedt.’

Coehorst vult aan: ‘We hebben bij deze pilot bewust voor een dubbel aanbod gekozen: huurders kregen de mogelijkheid om de keuzes voor hun keuken online te maken, maar ze kregen ook de papieren brochure nog thuisgestuurd. Veruit de meeste mensen kozen voor onze KeuzeAssistent, waarbij ze het vooral positief vonden dat ze meteen konden zien hoe hun keuzes uitpakten en wat het gevolg voor de prijs was.’
Druk op de knop en klaar
De proef met de Keller KeuzeAssistent is nog niet klaar. Want hoewel huurders zelf hun keuken konden indelen, was het in deze pilot nog wel noodzakelijk om langs te komen om alles vast te leggen. Coehorst: ‘Meestal vinden huurders dat niet erg. Ze willen bovendien graag de materialen in het echt bekijken voordat ze hun definitieve keuze maken.’
Maar dat hoeft natuurlijk niet per se op individuele basis. Het kan voor iedereen efficiënter als er bijvoorbeeld een bewonersavond op de bouwlocatie wordt georganiseerd waar de huurders de materialen alvast kunnen bekijken. ‘Daarna kunnen ze thuis inloggen in onze KeuzeAssistent, de keuken inrichten en alles met een druk op de knop vastleggen. Ze hoeven dan niet meer langs te komen in de showroom in Bergambacht, wat hen heel veel tijd en moeite bespaart.’
De bewonersavond kan dan direct voor andere zaken ingezet worden, denkt Jaarsma. ‘Rondom een bouwproject leven altijd vele uiteenlopende vragen. Over planning, over gevolgen voor de omgeving, over zonnepanelen, warmtepompen en gebruikte materialen. Het zou dan ook logisch zijn voor ons als corporatie om aan te haken bij zo’n avond. Dan komen die vragen bij ons terecht en niet bij de keukenleverancier die het antwoord op die vragen niet weet.’ Deze aanpak is voorlopig nog toekomstmuziek, maar dit is wel de richting die het op zal gaan, voorspelt Coehorst.
Eenvoudig en intuïtief
Dat huurders met vragen komen die niet voor die organisatie bedoeld zijn, is iets wat Jaarsma herkent. ‘Vroeger deden we het traject met materialen, kleuren en dergelijke uitzoeken voor de keukens zelf, maar we merkten dat we niet de expertise hadden om alle vragen tot in detail te beantwoorden. En dat is ook expertise die wij als corporatie niet in huis hoeven te hebben. Daarom hebben we Keller gevraagd dit deel van het traject over te nemen. En ik ben blij met hoe dat uitgepakt heeft.’
Het geeft Keller ook de mogelijkheid om het voortraject te verbeteren en te optimaliseren. Op die manier is de Keller KeuzeAssistent ontwikkeld tot een heel intuïtieve manier van keuzes maken. Coehorst: ‘Het is heel toegankelijk en je hoeft niet digitaal vaardig te zijn om met deze tool te werken. Iedereen die heeft meegedaan aan de pilot, van jong tot oud, geeft aan dat het heel eenvoudig is in het gebruik. Die toegankelijkheid was natuurlijk ook een voorwaarde. Want je kunt een dergelijke stap vooruit alleen zetten als je iedereen meeneemt. Met de Keller KeuzeAssistent hebben we een tool gebouwd die alle mensen kunnen gebruiken en die niemand uitsluit.’
Dit artikel is gesponsord door Keller Keukens.