Die voorspelling doet Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek van de Hoge School van Amsterdam. Hij was een van de sprekers op het congres ‘Stadslogistiek Van Warehouse naar winkel’, dat op 28 maart werd georganiseerd door Vastgoedmarkt. Het vond plaats in de nieuwe, 6.000 m2 omvattende Utrechtse vestiging van City Hub in Lage Weide.
'Wij hebben 25 jaar oeverloos kunnen praten omdat er eigenlijk geen echt groot probleem was. Maar het wordt steeds voller in de steden, meer bezoeker, meer forenzen, meer vervoer. We hebben ruimte nodig om de stad vitaal te maken,' betoogt Ploos van Amstel.
Niettemin zijn er wereldwijd al veel goede voorbeelden van efficiënte stadslogistiek, meent hij. 'Neem de bouwhubs in Londen, die de bouwstroom bundelen voor alle bouwlocaties in de stad', spreekt de lector enthousiast. ' Ander mooi voorbeeld zijn de cityhubs in steden zoals Gothenburg of de stadsdistributiecentra aan de randen van de historische binnensteden van Padua of San Sebastian. 'Maar we zien ook nieuwe, interessante voorbeelden. Neem de hub voor publieke inkopen in Amsterdam, waar de gemeente, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, volumes laten afleveren en vervolgens de spullen laten afleveren op tientallen locaties in de stad met elektrische voertuigen.'
Volgens hem verloopt de stadsdistributie de komende vijf jaar veel meer via hubs. 'Maar niet de hubs zoals we die vandaag kennen. Want feitelijk verloopt alles wat we aan grote volumes kennen al redelijk via hubs, de bouw via de bouwgroothandel, de horeca via de horecagroothandel, en niet te vergeten allerlei gebundelde pakketdiensten die al bestaan.'
Waar het om gaat zijn de bedrijven die individueel met vrachtauto of bestelwagen individueel de stad ingaan, stelt de lector City Logistiek. 'Die zullen moeten gaan samenwerken in hubs en data delen. Ander belangrijk aspect is zero emissie. Dus moeten gemeenten heel hard gaan nadenken over een laadinfrastructuur. En als we straks exact weten wat er rondrijdt in de stad dankzij het delen van data, kunnen de voertuigen ook met elkaar gaan communiceren en vracht uitwisselen. Uberfication dus.'