Nemo bracht oude herinneringen terug; herinneringen aan vroeger toen ik in het Nemo en haar voorloper het Nint kwam. Een museum waar je als kind wetenschap kunt ervaren, kunt experimenteren en vooral alles aan mag raken, wat in de meeste musea niet is toegestaan.
Tijdens het Summit bedacht ik me dat het Nemo voor meer staat dan die herinnering uit mijn jeugd. Nemo is misschien wel een fantastisch voorbeeld voor de winkelsector. Want waar het Nemo een plek is waar je nieuwe dingen mag ervaren, dingen die we als standaard ervaren opnieuw kunt ontdekken, of waar je als kind of volwassene overal aan mag zitten zonder gevolgen, is dat in winkels niet het geval.
Ik wil alle retailers en vastgoedeigenaren oproepen om eens naar het Nemo te gaan; met kinderen of zonder kinderen. Ga het eens ervaren. Want het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig; we houden als mens van ontdekken. Als dat in een winkelgebied of een winkel kan, dan komen de consumenten vanzelf. Dus laten we proberen om een beetje Nemo naar onze winkelgebieden te brengen!