Dat is een leegstand van 2,5 procent en een niveau waarop de Haagse bedrijfsruimtemarkt niet meer goed kan functioneren. Daarnaast is nog geen 10 procent van dit aanbod naar moderne maatstaven. Dit brengt een goede stadsdistributie van goederen in gevaar. Dat staat in het logistieke marktrapport Den Haag van vastgoedadviseur Colliers International.
Woningen ten koste van bedrijfsruimte
Net als in Amsterdam is de schaarste deels ontstaan door de herontwikkeling van bedrijventerreinen naar multifunctionele terreinen. Een groot deel van de bedrijfsruimte maakt hier plaats voor woningen. Dit heeft consequenties voor de logistieke activiteiten naar de stad. Voor bezorgers en bouwbedrijven is het essentieel om dicht tegen een stad gehuisvest te zijn. De groeiende bevolking en hoeveelheid toeristen zorgen er daarnaast voor dat er nog meer vraag naar goederen komt vanuit winkels en horeca. Dit betekent behoefte aan juist meer bedrijfsruimte en niet minder.
Congres Stadslogistiek
Vastgoedmarkt organiseert op 28 maart 2019 een congres over Stadslogistiek. Meldt u nu aan op Congresstadslogistiek.nl. Het congres wordt gehouden bij City Hub, Atoomweg 1 in Utrecht.
Gemeente moet bedrijventerreinen beschermen
Den Haag mist een ringweg en dit maakt de bezorging een grotere en duurdere opgave dan in andere steden. Kleine logistieke hubs rondom de stadsdelen kunnen voor een goede bevoorrading zorgen. Door de beperkte ruimte vlakbij de snelweg moet de oplossing gevonden worden op bestaande bedrijventerreinen. En daarmee komt er nog meer strijd tussen wonen en bedrijvigheid. Het is essentieel dat de gemeente deze terreinen (deels) in bescherming neemt en strikt omgaat met bestemmingswijzigingen aldus Colliers in haar nieuwsbericht. Door strategische locaties aan te wijzen van waaruit de stadsdelen goed bereikbaar zijn, kan een goede stadsdistributie worden gewaarborgd.