Dat berichten NU Projectontwikkeling en gedelegeerd bouwer Stebru. Het ontwerp van Caland Dock is van Kampman Architecten. Het project bestaat uit vijf gebouwen met 550 woningen, binnentuinen, drie parkeergarages en 1.125 m2 commerciële ruimte (inclusief horeca). Eerder heeft NU in Laakhaven-West 611 woningen, winkels, bedrijfsruimten en een parkeergarage ontwikkeld en laten realiseren.
Het gebied Laakhaven-West is de afgelopen jaren in volle ontwikkeling naar een moderne, eigentijdse stadswijk waar mensen werken en wonen. Met het behoud van de twee industriële kranen, die in opdracht van de gemeente worden gerenoveerd en de stoere uitstraling van het project Caland Dock, blijft de sfeer van de haven overeind in het gebied, aldus NU Projectontwikkeling.
Ook zijn door de gemeente voorbereidende werkzaamheden aan de kade gestart om onder andere de oude Petroleumhaven te transformeren in een nieuwe haven voor pleziervaart omgeven door woningen en bedrijfsruimten. Tot eind 2019 vernieuwt Den Haag de kades aan de Calandkade en Petroleumhaven. Daarna begint onder meer de bouw van de 70 meter hoge zelfbouwtoren De Hoge Vrijheid. In 2014 begon de bouw van de eerste woningprojecten in Laakhaven-West.
Sindsdien zijn meer dan 900 woningen opgeleverd in combinatie met bedrijfsruimten, parkeervoorzieningen en groenstroken. Met het project Caland Dock zal het gebied verder worden versterkt om tegemoet te kunnen komen aan de grote vraag naar woningen in de snelgroeiende stad, aldus de ontwikkelaar. De bouw van Caland Dock is in mei van dit jaar gestart. De eerste woningen worden begin 2020 opgeleverd. NU heeft alle woningen, bedrijfsruimten en parkeergarages verkocht aan beleggers. Vanaf eind 2019 kunnen geïnteresseerden zich inschrijven.