Dat meldt vastgoedadviseur Colliers International op basis van zijn winkelmarktrapport Rotterdam. De binnenstad springt er positief uit met een leegstand van 6 procent tegen een gemiddelde van 7,7 procent in andere binnensteden. Want de bevolking groeit, bezoekersaantallen stijgen jaarlijks met 8 procent en de economie draait goed.
Er staan 120 winkels leeg in het centrum en dat zijn er veertig minder dan drie jaar geleden. Aanwinsten voor de stad zijn Hudson’s Bay, Decathlon, Unconventional Wardrobe, TK Maxx, Inconcept en Urban Outfitters. Ook zijn er nieuwe foodconcepten bijgekomen zoals Five Guys, The Oyster Club, De Gele Kanarie, de Yoghurt Barn en SLA.
Wel ziet Colliers International kansen om het centrumgebied te verbeteren door vergelijkbare winkels te clusteren. De huidige versnippering maakt het lastig voor consumenten om producten goed te vergelijken. De Haagse binnenstad kan als inspiratiebron dienen. Hier zijn sfeergebieden die zich focussen op één type consument. Dit heeft niet alleen een positief effect op het aantal winkelbezoeken. Ook wordt het op die manier makkelijker om nieuwe winkelformules te binden aan een specifiek sfeergebied, meent de vastgoedadviseur.
In Den Haag en Amsterdam is het segment met luxere winkels ongeveer 20 procent groter. Omdat steeds meer huishoudens met hogere inkomens naar de stad komen, is er plek voor merken uit dit segment. Door een uitbreiding van het luxecluster aan de Kruiskade naar de Karel Doormanstraat en Korte Lijnbaan ontstaat voldoende schaal. Interessante merken voor de Rotterdamse markt zijn Zadig & Voltaire, Maje, Sandro, Reiss, Ted Baker of foodconcept Eataly. De huidige leegstand aan de Korte Lijnbaan biedt kansen om deze verandering snel in gang te zetten.