Dit zei Huib Boissevain, CEO van Annexum, tijdens het Asre Docentendebat op het Transformatieplein van de beurs Provada 2018. ‘Mensen zullen naar de top 25 winkelgebieden gaan voor een stuk beleving, maar er komen nieuwe redenen om lokaal winkels in te richten. We gaan in de toekomst naar een situatie waarbij we online iets bestellen dat we lokaal gaan ophalen. Natuurlijk zullen er pakjes thuisbezorgd blijven worden, ook al kan het soms de buren irriteren die steeds opnieuw pakjes voor je moeten aannemen. Maar dat laatste is vooralsnog maar een klein probleem. Maar het is fijn als je iets bestelt dat je vier uur later ergens in de buurt kunt ophalen.’
Een succesvol systeem dat hiervoor al bestaat is het feit dat je je producten van Bol.com bij een lokaal filiaal van eigenaar Albert Heijn kunt laten bezorgen. Boissevain denkt dat in de lokale winkels een kleine algemene voorraad zal zijn, terwijl het leeuwendeel on demand online wordt besteld en in de winkel geleverd.
Tijdens het debat zei Brigit Gerritse, directeur NRW (Nederlandse Raad Winkelcentra) dat retailpanden in minder populaire steden en wijken tegenwoordig zo goedkoop worden dat je het bijna gewoon zou kopen en er iets van maken. ‘In 200.000 jaar tijd is de consument eigenlijk helemaal niet veranderd. Ze willen nog steeds niet continu verleid worden om iets te kopen. Zorg dat er in zo’n winkelgebied ook andere aanbieders komen; cultuur, zorg, samenzijn, zodat mensen zich er thuis voelen.’
Ook Anneke de Vries, SVP Real Estate, Construction and Franchise bij Albert Heijn, weet zeker dat mensen altijd fysiek zullen blijven winkelen en dat online en offline alleen maar meer geïntegreerd zullen raken. ‘De meest gestelde vraag die we online krijgen is nog steeds; tot hoe laat is de Albert Heijn in mijn buurt open?’