DHL, dochterbedrijf van Deutsche Post, behoort tot de grootste logistieke dienstverleners van Nederland. DHL is al sterk aanwezig op logistieke hotspots als de haven van Rotterdam, de luchthaven Schiphol en in Venlo. En in april kondigde DHL Parcel de bouw aan van het grootste sorteercentrum voor e-commerce in Nederland. Het megacomplex op bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel vergt een investering van 84 miljoen euro. In Amsterdam realiseert WDP voor DHL Parcel ook een nieuw complex van 14.000 m2. Al het vastgoed dat DHL ontwikkelt en realiseert heeft een Breeam Excellent of Outstanding-label.
Maar Slabbekoorn vertelt dat DHL bezig is een nieuwe markt te ontsluiten. ‘De tijd van grote blokkendozen bouwen in het weiland is binnenkort voorbij. De logistieke markt zal steeds meer verschuiven van het weiland naar de stadsranden tot zelfs naar het centrum. DHL Express heeft al meer dan tien logistieke complexen aan de stadsrand. Maar dat is ons niet duurzaam genoeg. Daarom willen we ook logistieke hubs creëren in de stadscentra. Vandaaruit kunnen fietskoeriers en elektrische wagens producten snel en duurzaam bij de klant brengen. Ook kunnen mensen er pakketjes ophalen en afleveren.’
DHL, dat in Nederland al over 700 Express-servicepunten beschikt, wil ook graag logistieke hubs in binnensteden. 'We geven de voorkeur aan strategische locaties tussen woonwijken en bedrijfs- en kantorenlocaties. Duurzaamheid is daarbij ons belangrijkste criterium.’ Slabbekoorn zal op de ontbijtsessie dieper ingaan op deze binnenstedelijke logistieke strategie van DHL Express. Wie zich wil inschrijven, moet snel zijn. Voor de sessie is nog maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar.