nieuws

H&M en Inditex sluiten winkels voor online groei

Transacties

H&M en Inditex sluiten winkels voor online groei
H&M

Detailhandelsbedrijven H&M en Inditex sluiten winkels en beperken het aantal openingen om meer te investeren in online verkoop.

Dat meldt Forbes. H&M sloot in het moeilijke jaar 2018 ongeveer 140 winkels en heeft het aantal openingen voor 2019 herzien van netto 175 wereldwijd naar 130. Topman Karl-Johan Persson vertelde beleggers dat sommige openingen kunnen worden uitgesteld terwijl het bedrijf wacht op acceptabelere huurniveaus. Meer nu al vermindert het bedrijf de overcapaciteit in Europa, met een netto reductie in H&M-op het hele continent dit jaar.

Inditex sloot vorig jaar 355 winkels en dat was 76 procent meer dan gepland. Voor 2019 staat het bedrijf op het punt om nog eens 250 winkels te sluiten en 300 te openen.

Minder dan 15 procent online

Ondanks de winkelsluitingen groeien H&M en Inditex nog in het fysieke kanaal. Forbes noemt dat opmerkelijk in een jaar waarin, volgens Coresight Research, Amerikaanse retailers al meer winkelsluitingen hebben aangekondigd dan in heel 2018. De branche, inclusief iconen van eigen bodem zoals Gap en Abercrombie & Fitch, heeft zo’n 4.500 netto winkelsluitingen aangekondigd tot nu toe in 2019. Zonder aanpassing voor nieuwe openingen is dat meer dan 7.500. Voor heel 2018 bedroeg het netto aantal sluitingen iets meer dan 2.600.

Online lopen H&M en Inditex nog achter. Beide detailhandelsbedrijven halen minder dan 15 procent van hun omzet uit e-commerce, terwijl ongeveer 27 procent van de Amerikaanse kledingverkoop via internet plaatsvindt.

Inditex heeft in 2019 al online winkels geopend in Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Libanon, Egypte, Marokko, Israël, Servië en Indonesië (samen goed voor een totale bevolking van bijna 500 miljoen mensen). Nog voor de winter wil de moeder van Zaea ook winkels hebben in in Zuid-Afrika, Qatar, Koeweit, Bahrein, Oman, Jordanië, Colombia, Filippijnen en Oekraïne (nog eens 275 miljoen). H&M belooft ondertussen grote upgrades aan zijn online winkel, zoals verbeterde navigatie en productpresentatie en kortere levertijden.

Reageer op dit artikel