nieuws

Ruimte voor 60 F&B-zaken in Den Haag

Transacties

Op basis van de horeca benchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) in Den Haag beperkt is. Er is ruimte voor meer dan 60 extra F&B zaken om op gelijke voet te komen met de rest.

Ruimte voor 60 F&B-zaken in Den Haag
Nieuwe Passage in Den Haag Fotografie Joni Israeli

Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Den Haag van vastgoedadviseur Colliers International. Zestig F&B-zaken meer betekent een stijging van 23 procent ten opzichte van het huidige aantal.

De benchmark laat zien dat er vooral kansen zijn voor nieuwe cafés, café-restaurants en restaurants. Er is ruimte voor ongeveer 10.000 m2 extra F&B en dat zijn ruim 60 zaken. Het toekomstperspectief voor F&B is daarnaast rooskleurig. De stad groeit tot 2030 met 50.000 inwoners en er komen steeds meer toeristen en bezoekers. Ook het groeiend aantal welgestelde ouderen draagt bij aan een hoger omzetpotentie. Ondernemers springen nu al in het gat. De Haagse Bluf bijvoorbeeld, wordt getransformeerd naar F&B hotspot met vernieuwende concepten.

Er zijn kansen voor mainstream concepten en voor zaken in het hogere segment. Het internationale karakter van de hofstad biedt de mogelijkheid om bekende buitenlandse formules aan te trekken zoals Starbucks Reserve, Vapiano, Wagamama en Comptoir Libanais. Om in te spelen op bewoners met hogere inkomens, de 40.000 expats en zakelijke bezoekers en toeristen, liggen er vooral mogelijkheden binnen het luxury district in de omgeving van Noordeinde.

Meer F&B concepten veranderen de binnenstad van Den Haag nog meer van place to buy naar place to be. Hierdoor kan deze plek net als in 2013 weer uitgroeien tot beste binnenstad van Nederland.

 

Reageer op dit artikel