nieuws

Moers: geen retail apocalypse in Nederland

Transacties

Een bloedbad onder retailers waar vooral de VS en het VK de laatste jaren mee te maken hebben, zal in Nederland niet plaatsvinden. Door de groei van e-commerce zullen hier nog wel retailers failliet gaan, maar dat zal hooguit leiden tot enkele duizenden winkelsluitingen van de huidige 92.000.

Moers: geen retail apocalypse in Nederland
Uniqlo-winkel aan Rokin

Dat zegt retaildeskundige Paul Moers in een interview met Vastgoedmarkt. De zogeheten retail apocalypse in de VS en het VK – waar honderden winkelketens bankroet zijn gegaan en tienduizenden winkels hun deuren hebben gesloten – wordt voornamelijk toegeschreven aan online-concurrentie van machtige webplatforms als Amazon. Zo gingen in 2017 9.000 grote winkels in de VS dicht. Dit jaar verwachten analisten nog 11.000 grote winkelsluitingen in de VS. In het VK zijn vooral sinds het Brexit-referendum medio 2016 veel retailers failliet gegaan.

Online boven 20 procent

Moers stelt dat Nederlandse retailers rekening moeten houden met een forse groei van het online-aandeel. ‘In Nederland vindt nu ongeveer 23 procent van de aankopen plaats via internet. Als je daar het aandeel diensten vanaf haalt, blijft er 14 procent over. In de VS en het VK ligt dat pure online retailaandeel al boven de 20 procent. Dat grote aandeel zal hoogstwaarschijnlijk ook in Nederland worden bereikt, zeker als Amazon en Alibaba hun voetafdruk hier willen vergroten.’

Als je niet relevant en onderscheidend bent, ga je op je bek

Retailers die zich niet aanpassen aan de nieuwe tijd, dreigen dan het loodje te leggen, waarschuwt Moers. ‘Retail is genadeloos, omdat consumenten genadeloos zijn. Als je niet relevant en onderscheidend bent, ga je op je bek. De wendbaarheid en flexibiliteit bij veel traditionele retailers is zeer beperkt. Wat zijn de drivers of change, wat zijn de disruptieve krachten? Omni-channel, beleving en interactie en vooral techniek zijn onmisbaar; fluisteretalages, virtual reality, bestelzuilen, data-analyse, rechtstreeks mobiele telefooncontact, geen retailer kan daar straks meer omheen.’

Kwetsbare retailers

Paul Moers

Paul Moers

Met name retailers die in de crisis failliet gingen en weer doorstartten zijn volgens hem kwetsbaar. ‘Ook modeketens waar niets te beleven is, zoals WE, Miss Etam en C&A, zullen het nog lastig krijgen.’ Een even groot winkelbloedbad zoals in de Angelsaksische landen ziet hij evenwel niet gebeuren in Nederland. ‘In de diepe crisis van 2008-2014 zijn 8.000 tot 9.000 winkels verdwenen op een totaal van ruim 100.000. Nu zijn er nog zo’n 92.000 winkels over. Onder invloed van e-commerce en door de bevolkingsdaling in krimpgebieden zie ik nog een paar duizend winkels verdwijnen.’

Nederland populair

Dat er hele winkelcentra op de fles zullen gaan zoals in de VS, ziet hij niet snel gebeuren. ‘In Amerika gaan slecht gelegen winkelcentra failliet, omdat de afstanden enorm zijn. In het kleine Nederland is alles op loop- en op beperkte rijafstand en zijn er met een groeiende bevolking en de enorme toename van huishoudens genoeg consumenten. Bovendien moeten we niet vergeten dat Nederland enorm in trek is bij nieuwe internationale retailers. Partijen als Flying Tiger, Söstrene Grene, TK Maxx en Uniqlo hebben succesvolle (r)entrees gemaakt.’

Reageer op dit artikel