nieuws

VolkerWessels maakt circuit Zandvoort klaar voor Max c.s.

Projectontwikkeling

VolkerWessels maakt circuit Zandvoort klaar voor Max c.s.
Werkzaamheden aan het circuit van Zandvoort

VolkerWessels is onlangs gestart met de verbouwing van Circuit Zandvoort en maakt daarbij nadrukkelijk gewag van de duurzaamheid die wordt ingezet om de hevig bekritiseerde terugkeer van de Formule 1 in het duingebied mogelijk te maken.

Het circuit en de overige infrastructuur worden de komende maanden gereed gemaakt voor de komst van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix van 1 tot en met 3 mei 2020. De werkzaamheden worden uitgevoerd door VolkerWessels-ondernemingen KWS, Gebr. Van Kessel, Holland Scherm, Kondor Wessels Amsterdam en De Groot Vroomshoop. Zij gaan het huidige circuit vervangen en verbreden, plaatsen prefab voetgangerstunnels, bouwen een gloednieuw paddockterrein, breiden het huidige pitgebouw uit en realiseren een nieuw medisch centrum.

Gerecycled asfalt

Het circuit wordt op diverse locaties aangepast, waarbij een aantal bijzondere technieken wordt toegepast. De kombocht heeft bijvoorbeeld een helling tot 32 procent; om dit te bewerkstelligen, wordt aangepast bouwmaterieel gebruikt. In totaal vernieuwen KWS en Gebr. Van Kessel iets meer dan 50 procent van de deklaag van het circuit. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met gerecycled asfalt en bovendien met een gesloten grondbalans voor herbruikbare materialen op het circuit, zoals zand, puin en grond.

Voetgangerstunnel

Om de massale belangstelling voor het event en de te verwachten publieksstromen in veilige banen te leiden, worden er, naast de asfalteringswerkzaamheden, door KWS, Gebr. Van Kessel en Holland Scherm twee nieuwe prefab voetgangerstunnels gelegd. De prefab tunnels zijn gemaakt door Martens Beton en hebben ieder een lengte van 40 meter.

Circulair medisch centrum

De Groot Vroomshoop verzorgt de bouw van een splinternieuw medisch centrum dat naast de baan geplaatst zal worden. Dit prefab, 1-laags gebouw is geheel van hout en daarmee duurzaam en 100 procent circulair. Het medisch centrum wordt in Vroomshoop gebouwd en wordt vervolgens in zijn geheel getransporteerd naar Zandvoort.

1-laags pitgebouw

Het pitgebouw wordt tenslotte uitgebreid door Kondor Wessels Amsterdam. Dit betreft een 1-laagse aanbouw van 8 meter breed en 150 meter lang. Het dak van de uitbreiding wordt uitgevoerd als VIP- tribune. Vanaf deze VIP-tribune worden nieuwe trappen gemonteerd naar de hoger gelegen tribune op het bestaande pitcomplex.

Weerstand uit milieubeweging

Met de nadruk op een duurzame verbouwing van het circuit neemt Kondor Wessels deels de wind uit de zeilen van de criticasters van de  terugkeer van de F1 in Zandvoort. Voor het evenement, waarbij prins Bernhard Jr. als koper van het circuit van Zandvoort is betrokken, was brede politieke steun. Wel is er nog altijd veel weerstand vanuit de milieubeweging en lopen er nog juridische procedures om de noodzakelijke upgrade van het circuit tegen te houden.

Hotel met Corendon

De aanpassing van het circuit is niet de enige klus in Zandvoort die Kondor Wessels recent is aangegaan. Eerder deze week werd bekend dat de projectontwikkelaar en reisorganisatie Corendon samen een hotel gaan ontwikkelen in de kustplaats. 

Reageer op dit artikel