nieuws

Hele kantoor Asics stimuleert gezond leven

Projectontwikkeling

Hele kantoor Asics stimuleert gezond leven

Een badge is niet nodig om als bezoeker herkend te worden in het 11.000 m2 grote nieuwe kantoorgebouw aan de Taurusavenue 165 in Hoofddorp.

Daarvoor is een paar leren schoenen al genoeg, want de gebruikers van het pand dragen sportschoenen. De kleding oogt informeel en is geschikt voor het comfortabel verbranden van calorieën.
Beweging, ontmoeting en samenwerking lopen door elkaar op het in maart 2019 geopende hoofdkwartier van Asics voor de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika. Ontwikkelaar RED Company heeft er het pand helemaal op afgestemd. Elkaar zien doe je veel op de kantoorvloeren van 2.800 m2 met een atrium in het midden. De trap heb je al snel genomen, doordat de liften in een hoek van het gebouw verstopt zitten.

Zones

Het kantoor is ingedeeld en ingericht voor taakgericht werken. ‘Je kiest een plek die geschikt is voor de taak die je op dat moment moet doen’, zegt Ellen van Leeuwen, facility manager van Asics Europe. ‘Op ons vorige kantoor waren alle werkplekken gelijk. Restaurant en vergaderruimten waren de enige alternatieven. Voor een privé-telefoongesprek was je aangewezen op de parkeergarage.’ Nu zijn er veel meer verschillende werkplekken en zijn er globale zones voor verschillende afdelingen. Samenwerken kan bijvoorbeeld in projectruimten voor multidisciplinaire teams, aan hoge tafels, triangelbureaus of op een loopband in de sportschool. Je afzonderen voor een taak die concentratie vraagt kan in een office for a day. Ook voor telefoongesprekken zijn er aparte ruimten. Het interieur van het pand is een co-creatie van Powerhouse en CBRE, dat ook verantwoordelijk was voor het werkconcept.

Geen frituur

Asics staat voor ‘anima sana in copore sano’, Latijn voor ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Het pand sluit op die filosofie aan. ‘Het hele gebouw stimuleert het om gezond te leven. Beweging is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfscultuur. Daarom hebben we een gebouw dat daartoe uitnodigt. En daarom stellen we aan het gebruik van de sportschool geen grenzen, behalve de openingstijden van het gebouw’, aldus Van Leeuwen. Bij een gezond gebouw hoort voor Asics ook een Well-certificaat. Dat werd er een met het predicaat Gold. Die keuze was van invloed op de keuze van het exploitant van het bedrijfsrestaurant. ‘Gefrituurd eten ga je hier niet vinden’, zegt Van Leeuwen desgevraagd. ‘We hebben een biologische catering die vier dagen per week met lokale leveranciers werkt.’ Details doen er voor Asics toe bij het neerzetten van zijn cultuur. Het komt wel eens voor dat een medewerker van een gastcateraar met het verkeerde schoeisel aankomt. Voor zo’n geval heeft Asics leenschoenen achter de hand. ‘We vinden het belangrijk dat iedereen op kantoor onze corporate identity uitdraagt’, zegt Van Leeuwen.

Expats

Op de vorige locatie aan de Taurusavenue 125 in Hoofddorp groeide Asics uit zijn jas. Het pand heeft een oppervlakte van 5.000 m2. ‘Uit een huisvestingsonderzoek dat we door CBRE lieten doen, bleek dat we waarschijnlijk binnen twee jaar moesten verhuizen. We zaten daar met 300 mensen plus nog eens honderd in een dependance. De afstand viel wel mee – vijf minuten lopen. Maar aan de saamhorigheid draagt die spreiding over twee locaties niet bij’, zegt Van Leeuwen. De voorkeur ging uit naar een verhuizing binnen de regio. Medewerkers van het Emea-kantoor moeten regelmatig naar Japan of de Verenigde Staten. Ook werken in Hoofddorp expats uit de rest van Europa, Japan en zelfs Australië. De medewerkers in Hoofddorp hebben meer dan dertig nationaliteiten. Voor zo’n internationale organisatie is de nabijheid van een grote luchthaven een voordeel. Ook de arbeidsmarkt sprak in het voordeel van de regio Amsterdam. Amsterdam zelf viel snel af als nieuwe vestigingsplaats. ‘Prijzen op de Zuidas zijn twee keer zo hoog als hier en daarvoor krijg je minder kwaliteit. Ons aantal van 250 parkeerplaatsen op een kantoor met een omvang zoals dat van ons ga je in Amsterdam evenmin vinden’, zegt Robert Vermin, chief administrative officer van Asics Emea. Ook Park 2020 in Hoofddorp kwam in beeld, maar de keuze viel op de straat waar Asics al zat: de Taurusavenue.

Eyecatcher

Met een gebaar waar de opdrachtgever alleen maar van had kunnen dromen won ontwikkelaar RED Company van Nanne de Ru en Niels Jansen de pitch voor de nieuwe huisvesting. De glazen gevels, de overstekken als verwijzing naar Japanse pagodes en het gebruik van bamboe spraken Asics aan. Maar de manier waarop het product van de fabrikant centraal werd gezet was een schot in de roos. Ontwikkelaar en architect Nanne de Ru pakte uit om het product van Asics ook fysiek centraal te zetten. De kern van het vier etages tellende gebouw is een atrium met een glazen dak. De Ru bedacht vier grote gestapelde showrooms voor de merken van de Japanse schoenen- en kledingfabrikant. In het midden van het atrium en over de volle hoogte ervan. Niet te missen voor wie zelfs maar een blik op dat atrium werpt. ‘Die pitch van RED had op ons het wow-effect’, zegt Vermin. ‘Het product is waar we het allemaal voor doen en wat we willen tonen aan medewerkers en klanten. Een architect die dat zo groot neerzet, heeft heel goed begrepen waar onze behoefte ligt. Met die eyecatcher was de selectie eigenlijk al beslist nog voor de andere deelnemers aan de beurt kwamen. Na alle pitches was de keuze unaniem.’

Polder

Met zijn nieuwe hoofdkantoor kan Asics weer een tijd vooruit. ‘Ons pand is up-to-date en biedt ruimte voor groei van de organisatie. Er werken nu ongeveer 380 mensen. Er is plaats voor 480 en als we meer aan flexibel werken doen zelfs 650’, zegt Vermin. Van Leeuwen ziet het kantoor ook als een wapen in de strijd om het talent. ‘De hoogwaardige afwerking is een pluspunt. De hoge plafonds en de bijna volledig glazen gevels zijn dat ook. Aan de achterkant heb je een panoramisch uitzicht op de polder met de Geniedijk, onderdeel van de Stelling van Amsterdam die werelderfgoed is. Dat draagt allemaal bij aan de aantrekkelijkheid van het kantoor.’ ‘Een architect in een ontwikkelconsortium kan de ziel van een organisatie raken, meer dan een gewone ontwikkelaar dat kan’, zegt De Ru. ‘Het product van een gewone ontwikkelaar is meer recht toe recht aan. Ons product ons is niet alleen een maatpak voor de huurder. Met zijn grote vloeren, de ligging vlakbij Schiphol en de certificaten Leed Gold voor duurzaamheid en Well Gold is het ook een generiek product voor een belegger.’

Foto's

Reageer op dit artikel