nieuws

‘Architect kan ziel bedrijf beter raken dan ontwikkelaar’

Projectontwikkeling

‘Architect kan ziel bedrijf beter raken dan ontwikkelaar’
Hoofdkantoor Asics - beeld Sebastian-van-Damme

‘Een architect in een ontwikkelconsortium kan de ziel van een organisatie raken, meer dan een gewone ontwikkelaar dat kan.’

Dat zegt architect en ontwikkelaar Nanne de Ru, terugblikkend op de ontwikkeling van het hoofdkantoor van Asics in Hoofddorp.

Met een gebaar waar de opdrachtgever alleen maar van had kunnen dromen won ontwikkelaar RED Company van Nanne de Ru en Niels Jansen de pitch voor de nieuwe huisvesting. De glazen gevels, de overstekken als verwijzing naar Japanse pagodes en het gebruik van bamboe spraken Asics aan. Maar de manier waarop het product van de fabrikant centraal werd gezet was een schot in de roos.

Wow-effect

De Ru pakte uit om het product van Asics ook fysiek centraal te zetten. De kern van het vier etages tellende gebouw is een atrium met een glazen dak. De Ru bedacht vier grote gestapelde showrooms voor de merken van de Japanse schoenen- en kledingfabrikant. In het midden van het atrium en over de volle hoogte ervan. Niet te missen voor wie zelfs maar een blik op dat atrium werpt.

‘Die pitch van RED had op ons het wow-effect’, zegt Robert Vermin, chief administrative officer van Asics Emea. ‘Het product is waar we het allemaal voor doen en wat we willen tonen aan medewerkers en klanten. Een architect die dat zo groot neerzet, heeft heel goed begrepen waar onze behoefte ligt. Met die eyecatcher was de selectie eigenlijk al beslist nog voor de andere deelnemers aan de beurt kwamen. Na alle pitches was de keuze unaniem.’

Zie ook het artikel in de september-editie van Vastgoedmarkt, die 20 september verschijnt.

Reageer op dit artikel