nieuws

Transformatieplein: ‘Deel ondernemers Boulevard Zuid heeft typische uitstraling’

Projectontwikkeling

Transformatieplein: ‘Deel ondernemers Boulevard Zuid heeft typische uitstraling’
Groene Hilledijk, Rotterdam. Foto Google Maps

Meer woningen en bedrijfsruimten in een winkelgebied waar gemeente, corporatie en justitie de bezem doorheen halen. Dat zijn enkele ingrediënten van de pitch Groene Hilledijk op het Transformatieplein 2019.

Vastgoedvraag zegt niet alles over de kwaliteit van een locatie. Dat illustreert een bezoek voor Transformatieplein 2019 aan de Groene Hilledijk en de Beijerlandselaan in Rotterdam. Ondanks lage leegstand moet een derde deel van de 1,2 kilometer lange winkelstraat een nieuw leven krijgen als woon- of werkplek. De transformatie is onderdeel van een plan ter verbetering van bebouwing, branchering en imago en bestrijding van de criminaliteit.

Verdacht is dat inkomsten van pandeigenaren veel hoger zijn dan op grond van winkelomzetten mag worden verwacht. De meeste inwoners van Bloemhof en Hillesluis die op Boulevard Zuid winkelen hebben weinig te besteden. Toch zouden de winkelhuurprijzen die er worden betaald niet misstaan in de Goudsesingel bij het centrum of de Bergse Dorpsstraat in de welvarende wijk Hillegersberg.

Prostitutie en drugshandel

Ron van Gelder is een bruggenbouwer. De kwartiermaker Beijerlandselaan – Groene Hilledijk weegt zijn woorden zorgvuldig wanneer hij uitlegt hoe de ooit chique winkelstraat afgleed. ‘Vanaf de jaren ‘60 zijn de goede merken verdwenen. Er voor in de plaats kwamen mindere ondernemers waarvan een deel een beetje een typische uitstraling heeft.’

Vanaf de jaren '60 zijn de goede merken verdwenen

Die ondernemers houden zich met meer bezig dan retail of horeca. ‘We hebben te maken met prostitutie en drugshandel. Het is niet makkelijk om boeven te herkennen aan hun pakken of auto’s. Maar in dertig procent van de winkels komt nooit een klant. Hoe kan dat, met huren van 200 tot 300 euro per vierkante meter?’, zegt Van Gelder.

Gribus

In zijn huidige vorm zal het gebied dat ook wel Boulevard Zuid wordt genoemd niet snel een vermelding krijgen in de Lonely Planet. Daarvoor bevat de branchemix te veel nagelstudio’s, kofferwinkels en wedkantoren. Fysiek is de straat ook niet aantrekkelijk, met zijn overkappingen van wit kunststof, verweerde gevelreclame en metalen rolluiken.

Maar aan de Groene Hilledijk waar de architecten op kunnen pitchen is ondanks een halve eeuw verval nog genoeg fraais te ontdekken. ‘Het idee is om de luifels weg te halen zodat het gebied weer gaat ademen. Er staan panden met pareltjes van gevels. Soms ook is het een gribus met wit plastic kozijnen en dichte rolluiken. We gaan ondernemers helpen om het fysiek van de panden te verbeteren’, zegt Van Gelder.

Er staan panden met pareltjes van gevels

Hand in Hand, een alliantie van onder meer de gemeente, corporatie Woonstad Rotterdam, politie en Openbaar Ministerie, zint op een lange lijst met maatregelen. Tot de meer ingrijpende behoort de vervanging van veertig procent van de ondernemers in tien jaar. Ook wil de alliantie tachtig panden kopen of er medezeggenschap over verwerven en een sociale winkelbouwcorporatie oprichten voor startende ondernemers.

Witte bussen

Op de Groene Hilledijk ziet de alliantie Hand in Hand graag woonwerkpanden, atelierwoningen, stadsvilla’s en appartementen. In de plint moeten winkels wijken voor woningen, ateliers,  bedrijfsruimten voor de maakindustrie, nieuwe initiatieven en voorzieningen voor kunst en cultuur.

‘De combinatie van wonen en werken biedt mogelijkheden’, vindt Leen Kooman van Mei Architecten. ‘Dienstverleners worden de stad uitgejaagd. Ik denk dat het goed is om de bedrijven met de witte bussen hier weer een plek te geven. Je loopt daarmee ongetwijfeld tegen logistieke problemen aan. Want een loodgieter zal een garage willen om een bus in te zetten. Maar de vraag naar zulke bedrijfsruimte is er.’

Reageer op dit artikel