nieuws

Plan voor herontwikkeling stationsgebied Hofplein

Projectontwikkeling

Voor het gebied rond Station Hofplein, genaamd Pompenburg, verandert in een aantrekkelijk stuk Rotterdam. Hiervoor is een conceptvisie ontwikkeld door de Ontwikkelcombinatie Dura Vermeer, J.P. van Eesteren en Synchroon (beide dochterondernemingen van TBI).

Plan voor herontwikkeling stationsgebied Hofplein

De conceptvisie is afgestemd met de gemeente en goed ontvangen in het college van B&W, stellen de partijen. Het ontwikkelteam van Pompenburg bestaat uit Dura Vermeer, J.P. van Eesteren, Synchroon, Studioninedots, Delva Landscape Architecture/Urbanism, Skonk. De corporaties Havensteder en Vestia zijn belanghebbenden  en als zodanig betrokken bij het plan Pompenburg.

Het gebied Pompenburg wordt omgetoverd tot een aantrekkelijk verblijfsgebied. Zo moet ongeveer driekwart van het bouwprogramma bestaan uit woningen. Daarnaast komen er winkels en horeca en is er ruimte voor parkeren en een buurtpark. In de conceptversie voor Pompenburg wordt gedacht aan circa 700 woningen, waarvan 20 procent sociale huurwoningen, 50 procent middeldure woningen (huur en koop) en 30 procent duurdere woningen. Het idee is dat het deel van het gebied dat het dichts bij het centrum ligt een meer hoogstedelijk karakter krijgt met ruimte voor hoogbouw tot 120 meter en ruimte voor groen. Daarnaast wordt er gedacht aan twee woontorens van maximaal 70 meter hoog.

Het project Pompenburg bevat niet Station Hofplein en de Hofbogen zelf, die onlangs door woningcorporaties Havensteder, Vestia (verenigd in Hofbogen) en ProRail te koop zijn gezet.

Wel geeft de herontwikkeling van Pompenburg het monumentale station ‘de omgeving die het verdient’. Het gebied wordt getransformeerd tot een aantrekkelijk gebied dat de échte Rotterdamse identiteit ademt: ongepolijst en lokaal georiënteerd. Naast een aantrekkelijk woongebied, wordt Pompenburg vooral ook een interessante verblijfsplek, ingevuld door lokale ondernemers. Het wordt een plek waar zowel Rotterdammers als mensen van buiten de stad graag komen: ‘Verbinden door verblijven’.

Pompenburg zal ook veel sterker dan nu zijn scharnierfunctie tussen de Binnenstad en Rotterdam Noord  benutten. Drie openbare ruimten rond Station Hofplein sluiten met hun programma aan op de omgeving en krijgen elk hun eigen identiteit: hoog stedelijk, ‘stads’ en een ‘buurt’-karakter. Pompenburg werkt ook als schakel in het netwerk van fiets- en wandelroutes. De huidige houten Luchtsingel krijgt een duurzame en permanente opvolger. Auto’s zijn in het openbaar gebied slechts te gast. Pompenburg wordt een gezonde, duurzame en groene leefomgeving. Extra aandacht is besteed aan groene pleinen, een buurtpark en groene waterbufferende daken.

 

Reageer op dit artikel