nieuws

Costco wil perifere warenhuizen in Nederland

Projectontwikkeling

Vastgoedmarkt vernam begin dit jaar uit de markt dat Costco, de Amerikaanse versie van Makro, in Nederland grote perifere warenhuizen wil openen. CBRE bevestigde dat marktgerucht op de Mapic in Cannes.

Costco wil perifere warenhuizen in Nederland
Costo-vestiging nabij Parijs

Cosco verkoopt tegen zeer lage prijzen producten die variëren van levensmiddelen, elektronica, meubels tot kunst, boeken, zonnepanelen en benzine. Particuliere klanten betalen 55 dollar per jaar voor een verplicht lidmaatschap. In het VK heeft Costco al meer dan twintig warenhuizen. De afgelopen jaren heeft de groothandelsketen de sprong naar het vasteland gewaagd met vooralsnog twee vestigingen in Spanje en een in Frankrijk.

Costco heeft ook grote interesse in Nederland, zo blijkt. Van ingewijden begreep Vastgoedmarkt dit voorjaar dat Costco zich wil vestigen in de Randstad en Brabant in panden van 5.000 tot 10.000 m2 aan de rand van de stad met veel parkeerruimte en plaats voor een benzinestation. De Amerikaanse keten zou een voorkeur hebben voor stand-alone-locaties.

David Close, executive director EMEA Retail bij CBRE, bevestigde in Cannes zonder details te geven dat Costco inderdaad op zoek is naar locaties in Nederland. ‘Costco wil zich ook vestigen in Nederland, Zweden en Luxemburg. In Nederland is het lastig om goede locaties te vinden. Dus het zal nog even duren voordat ze daar landen.’ Wereldwijd heeft Costco 740 vestigingen van 8.000 tot 15.000 m2. Costco werkt met een zeer lage winstmarge van iets meer dan 2 procent. Die marge komt voor 80 procent uit het abonnementsgeld.

Reageer op dit artikel