nieuws

Tweede kans Züblin bij Y-Towers is uitgesloten

Projectontwikkeling

Tussen de Oostenrijkse ontwikkelaar Oviesa en aannemer Züblin komt het niet meer goed. Praten over Y-Towers doen ze alleen nog maar via advocaten. De drie torenkranen draaien nog om materiaal en materieel af te kunnen voeren en de bouwplaats veilig achter te kunnen laten. Daarna gaan de kranen zelf onherroepelijk terug naar de materieeldienst in Duitsland.

Tweede kans Züblin bij Y-Towers is uitgesloten
Bouwpunt Y-Towers Amsterdam

Praten wil eigenlijk niemand. De projectontwikkelaar niet, de aannemer niet en de onderaannemers en toeleveranciers evenmin. De laatsten hebben geen idee waar ze aan toe zijn. Stuk voor stuk zeggen ze nog nooit zoiets te hebben meegemaakt.

In de middag van 8 oktober 2018 kregen ze een mail van Züblin dat ontwikkelaar Oviesa Torena het contract had ontbonden en dat de Duitse aannemer zo snel mogelijk de bouwplaats diende te verlaten. Sindsdien zijn ze druk in de weer met hun advocaten om de juridische consequenties in kaart te brengen. Tegelijk worden mensen op andere klussen gezet. Maar wat de precieze achtergrond is van het conflict? De meesten zeggen daar geen idee van te hebben. Of ze vinden het verstandiger om niks te zeggen.

Oviesa kwam steeds met ontwerpwijzigingen

Een loslopende bouwvakker rondom de bouwplaats zegt donderdagmorgen 11 oktober dat hij wel heeft meegekregen dat ontwikkelaar Oviesa Torena steeds maar weer kwam met wijzigingen in het ontwerp. ‘Het hield maar niet op. Daar kleeft uiteraard een prijskaartje aan, maar daarover gaf Oviesa steevast niet thuis. Dan houdt het natuurlijk een keer op. Hij verwacht binnen twee weken de bouwplaats in Amsterdam-Noord, pal achter de Adam-toren te verlaten.’

Dit is onomkeerbaar. Het is uitgesloten dat Züblin nog een tweede kans krijgt

Hij is zo’n beetje de enige die iets wil of kan zeggen. Een clubje mannen dat buiten het bouwhek staat te overleggen, blijkt van Oviesa en is net ingevlogen vanuit Oostenrijk. Die staan ook bepaald niet te popelen om openheid van zaken te geven. Eentje wil nog wel kwijt dat dit geen strategische stap is in de onderhandelingen over een hoogoplopend conflict. In Duitstalige landen is de bouw zoals bekend veel sterker gejuridiseerd en komt het voor dat naar een bouwvergadering alle partijen hun eigen advocaat meenemen.

‘Maar die fase hebben we hier wel achter de rug’, verduidelijkt de man. ‘Dit is onomkeerbaar. Het is uitgesloten dat Züblin nog een tweede kans krijgt op Y-Towers.’ Verder verwijst hij naar het officiële statement dat Oviesa kort tevoren uitvaardigde. Nadat al twee dagen rondzingt dat Züblin van de bouwplaats is geschopt, komt de opdrachtgever eindelijk via een duur Weens PR-bureau naar buiten met een officieel statement over de Y-towers.

Bouwpunt Y-tower Amsterdam

Bouwpunt Y-tower Amsterdam

Zoektocht naar een nieuwe aannemer

Een duidelijke reden geeft het bedrijf daarin niet echt. ‘Dit is geen stap die we gemakkelijk zetten’, staat te lezen. ‘Maar we zien geen andere mogelijkheid. We hebben het vertrouwen verloren dat Züblin er in zal slagen dit project goed en op tijd af te ronden.’

Oviesa maakt ook duidelijk dat het de draad weer snel wil oppakken en dat het de bouw zo snel mogelijk wil hervatten. Over mogelijk vertraging wordt in de verklaring met geen woord gerept. Gezien de overspannen bouwmarkt van dit moment moet dat minimaal een half jaar zijn. Voordat alles technisch en juridisch is afgedicht met een nieuwe aannemer en die materieel en mensen ter plekke heeft, kan het niet anders zijn of Oviesa is maanden verder. Als het niet zomaar een jaar is.

Donderdagmiddag praat de gemeente Amsterdam voor het eerst met de opdrachtgever. De oplevering van het complex van een woontoren en hotel staat officieel nog altijd in de boeken voor 2020. De realiteit is dat de bouw van de torens van 101 en 110 meter nog niet op maaiveld is aanbeland. Züblin is ongeveer halverwege met de bouw van de min-één vloer. De bovenste van de twee lagen van de ondergrondse parkeergarage.

Vorm deelt de bouwput, maar is net zo verrast als iedereen

De bouwput op een steenworp van het IJ deelt de Duitse aannemer overigens met Vorm Bouw, dat pal achter de Y-Towers woontoren Bold ontwikkelt. In de bouwkeet van Vorm Bouw is iedereen al net zo behoedzaam als elders. Voor zover ze al weten wat er aan de hand is.

Bouwpunt Y-tower Amsterdam

Bouwpunt Y-tower Amsterdam

Directeur Daan van der Vorm belt later terug en laat weten dat hij oprecht niet weet waar het conflict om draait. Hij weet ook niet precies wie er schuil gaan achter Oviesa Torena. De Bold-toren zou weliswaar tegen één van de Y-Towers worden neergezet, maar veel contact was er verder niet.

‘Nadat de bouwput was gerealiseerd door onder andere Voorbij, zijn we elk afzonderlijk aan de slag gegaan. Onze toren komt tien centimeter los te staan van de Y-Towers, dus wij kunnen doorbouwen. We hebben goede afspraken gemaakt over de bemaling van de put dus we verwachten niet dat dit grote consequenties heeft voor ons werk.’

Materieeldienst haalt binnenkort de torenkranen op

Dat verwacht ook woordvoerder Theo Broere van Züblin. ‘We zullen de bouwplaats netjes achterlaten’, benadrukt hij. ‘We halen geen stempels weg, zetten de bemaling niet stil, zorgen dat alles veilig is.’ Daarvoor draaien de torenkranen donderdag nog. Züblin heeft er drie in bedrijf. En de fundering voor een vierde is al klaar. Maar die wordt niet meer opgebouwd.

We spreken alleen nog maar via advocaten. Het is een heel onwerkelijke situatie

Broere: ‘De komende dagen moeten we met de kranen nog wel een paar hijsbewegingen uitvoeren, maar daarna worden ze onherroepelijk gedemobiliseerd. De Materieeldienst uit Duitsland komt ze ophalen. Die kijkt nu wanneer het in hun planning past. En dan trekken we in een paar weken het bouwhek definitief achter ons dicht.’

Van Oviesa heeft hij na afgelopen zaterdag niemand meer gesproken. ‘We spreken alleen nog maar via advocaten. Het is een heel onwerkelijke situatie. Voor ons is dit net zo vreemd als voor alle andere betrokkenen.’

Oostenrijks onderonsje

Wie er precies schuilgaan achter de Oostenrijkse ontwikkelaar Oviesa Torena is niet in één oogopslag duidelijk. Het lijkt een gelegenheidscombinatie van drie Oostenrijkse ontwikkelende beleggers en vastgoedmagnaten: IES, Invester en Betha Zwerenz & Krause. De eerste twee zijn jonge bedrijven, wel opgericht door oude rotten in de Oostenrijkse vastgoedwereld. Y-Towers hebben ze alle drie prominent boven aan de lijst projecten staan op hun websites. De andere projecten bevinden zich in een nog vroegere fase van ontwikkeling. Betha Zwerenz & Krause onderhoudt nauwe banden met de Duitse hotelketen Maritim dat in de 110 meter hoge toren bij het IJ een hotel met 570 kamers heeft gepland. Adviesbureau BBN is bij het project betrokken als adviseur.

Züblin verloor eerder in 2018 de halve finale in de strijd om de bouw van het EMA-kantoor aan de Amsterdamse Zuidas. Aannemer Züblin is overigens een dochterbedrijf van het Oostenrijkse Strabag. Dat maakt het project aan het IJ bijna tot een Oostenrijks onderonsje.

Foto's

Reageer op dit artikel