nieuws

Rotterdam wil meer dan 3.000 nieuwe woningen in Stadionpark

Projectontwikkeling

De gemeente Rotterdam wil dat er in het Stadionpark meer dan 3.000 nieuwe woningen komen, waarvan minimaal 1.600 in Feyenoord City.

Rotterdam wil meer dan 3.000 nieuwe woningen in Stadionpark
Feyenoord City

Dat is af te leiden uit een presentatie door projectmanager Wilco Verhagen van de gemeente Rotterdam tijdens het Transformatiecongres op 7 december in De Doelen in Rotterdam. ‘Over 5 jaar is de as Centrum – Kop van Zuid – Katendrecht – Hart van Zuid uit-ontwikkeld. De toekomstige ontwikkelkansen liggen op de as Centrum-Oost – Kop van Feyenoord – Stadionpark’, aldus Verhagen.

Tijdens de eerste fase van de ontwikkeling van Feyenoord City in 2022-2023 moeten er minstens 714 appartementen komen aan beide kanten van het toekomstige nieuwe stadion van Feyenoord aan de Maas. Ten westen van deze nieuwe sportaccommodatie toont de kaart van het concept-masterplan van Feyenoord City Parkstad-appartementen met een totale oppervlakte van 14.200 m2 en familie-appartementen van in totaal 24.300 m2. Oostelijk van de sporttempel is ruimte voor 35.000 m2 aan appartementen.

In de tweede fase levert de herontwikkeling van de Kuip tot multifunctionele accommodatie 156 woningen op. Fase drie van Feyenoord City omvat de bouw van minstens 737 woningen in Kuip Park met een totale oppervlakte van 89.250 m2, waarvan 38.500 m2 voor gezinsappartementen en 50.750 m2 voor boven/benedenwoningen.

De gebiedsvisie Stadionpark, waarvan Feyenoord City deel is, biedt ook ruimte voor ongeveer 650 woningen aan de noordkant van de Sportcampus, de noordkant van Park de Twee Heuvels en de oostkant van de Noorderhelling. Daarmee staat de teller op een kleine 2.500 nieuwe woningen. ‘We kunnen een aantal van 3.000 of meer halen door verdichting ten opzichte van de huidige plannen en extra transformatie in het gebied. Maar daar moet de gemeenteraad nog over beslissen’, aldus Verhagen.

Onderdeel van het plan is een sterke verbetering van de bereikbaarheid van het gebied. Het Varkenoordseviaduct over het brede spoorterrein is nu nog de enige noordelijke ontsluiting. De urban bridge moet een aantrekkelijke tweede verbinding gaan vormen. Bovendien praat de gemeente met de Nederlandse Spoorwegen over een opwaardering van station Stadion. Nu wordt het station alleen nog gebruikt bij wedstrijden en evenementen. Als het aan de gemeente ligt, krijgt het station een plek in de dienstregeling, op termijn bij voorkeur als intercity-halte.

Opbrengsten uit woningbouw zullen niet dienen ter financiering van het nieuwe stadion, geeft Verhagen desgevraagd aan. ‘Voor de gebiedsontwikkeling in fase één en drie worden aparte grondexploitatiemaatschappijen opgericht. Ze zullen onafhankelijk opereren van de organisatie die het nieuwe stadion ontwikkelt’, aldus Verhagen.

Reageer op dit artikel