nieuws

Rem op ontwikkeling Europese winkelcentra

Projectontwikkeling

Ontwikkelaars van winkelcentra hebben in de eerste helft van 2017 een tandje terug geschakeld. Dat blijkt uit een rapport van Cushman & Wakefield.

Rem op ontwikkeling Europese winkelcentra
Hoog Catharijne in Utrecht

In de eerste helft van 2017 werd 11 procent minder winkelruimte opgeleverd dan in dezelfde periode van 2016. Het aantal opgeleverde vierkante meters daalde naar 1,2 miljoen. De bulk werd opgeleverd in Midden- en Oost-Europa. Daar kwam 825.000 m2 op de markt, tegen 344.000 m2 in West-Europa. Turkije is met ruim 550.000 m2 aanvoerder van de lijst met landen waar de meeste oppervlakte winkelcentra op de markt werd gebracht. Nederland staat tiende met 30.800 m2. Het grootste deel van de Nederlandse productie bestond uit uitbreidingen.

Cushman & Wakefield schrijft de afname van de ontwikkelingsactiviteit toe aan toenemende concurrentie, veranderend consumentengedrag en de groei van online winkelen. Arjen Boesveldt, head of Retail Cushman & Wakefield Nederland: ‘De focus is nu veel meer op het ontwikkelen van aantrekkelijke, inspirerende en experimentele omgevingen voor consumenten als tegenhanger voor online shoppen. Eigenaren kijken vooral naar uitbreidingen en herontwikkelingen met daarin een goede mix van retailers. Dat leidt tot een sterke toename van concepten die gericht zijn op ontmoeten en samenkomen.’

Reageer op dit artikel