blog

Bottom-up initiatieven kunnen een stad echt veel mooier maken.

Awesome
Michiel Boonen

De vastgoedhausse zet voorlopig nog door. Ondanks het aanhoudende optimisme komen er ook steeds meer berichten over teruglopende (economische) groei en een moeilijker wordend klimaat binnen de vastgoedmarkt. Is het niet de naderende Brexit die zijn schaduw vooruit werpt, dan is het wel de vertraging die op de woningmarkt kan ontstaan door de stikstofproblematiek of opgelegde beperkingen door toenemende regelgeving die de wenkbrauwen van menigeen doet fronsen.

Juist daarom kan ik enorm genieten van ‘bottom-up’ initiatieven die – de een beter zichtbaar dan de ander – aanwezig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ‘Tri-State-City’ of het ‘AMSTER’DAM’ initiatief van Peter Savelberg. Ook de ‘Rotterdamse Dromers’ zijn bij steeds meer mensen bekend, die met creatieve ideeën bij willen dragen aan een beter Rotterdam. Een ander initiatief waar ik enthousiast van word is de ‘Awesome Foundation’. Recent was ik bij een bijeenkomst van deze groep, waar iedereen zijn of haar idee kan pitchen voor meer ‘awesomeness’ in de betreffende stad. Een groep van zogenaamde ‘trustees’ legt voor iedere bijeenkomst een bedrag van 1.000 euro in, om voor het beste idee de mogelijkheid te bieden om het waar te maken.

Naast een leuke avond om te netwerken komen er bij deze bijeenkomsten ook vaak écht leuke ideeën naar voren. Het zou mooi zijn als er vanuit verschillende stakeholders uit het vastgoed breder gekeken durft te worden dan alleen naar de gebaande paden waar we op dit moment vaak binnen blijven. Door op een andere, vernieuwende, manier naar projecten te kijken ontstaan vaak nieuwe ideeën die de markt weer vooruit kunnen helpen. Door eens naar dergelijke bijeenkomsten te gaan, kan gekeken worden hoe de beste ideeën van Awesome een plek kunnen krijgen in nieuwe of bestaande vastgoedprojecten. Hier liggen mogelijkheden voor overheden, adviseurs, ontwikkelaars en beleggers. Een vleugje creativiteit en een mooie manier om een vorm van sociale betrokkenheid te tonen om ook aan verschillende vastgoedprojecten wat meer ‘awesomeness’ toe te voegen.

Een kijkje waard zou ik zeggen!

Over de auteur
Michiel Boonen is consultant Research & Strategy bij JLL

Reageer op dit artikel