artikel

Innovatie: anders denken en doen

Projectontwikkeling

Innovatie: anders denken en doen

Bij innovatie in het vastgoed denken we veelal aan data, digitalisering en technologie. Dit zijn nu eenmaal onmisbare elementen, maar innovatie gaat tegelijkertijd over zoveel meer: zoals het inspelen op de veranderende samenleving en verantwoordelijkheid nemen voor de impact die vastgoed heeft op de omgeving. We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in onze stedelijke inrichting en infrastructuur. Dit vraagt om vernieuwing, om anders denken en anders doen.

Innovatie gaat wat ons betreft over actief inspelen op trends en ontwikkelingen, en over oog hebben voor de manier waarop mensen de ruimte in de stad, nu en in de toekomst, willen gebruiken. Dat vraagt om maximale flexibiliteit van het vastgoed: een gebouw dat wordt ontwikkeld als kantoor moet – als ontwikkelingen of trends daar aanleiding toe geven – in de toekomst ook dienst kunnen doen als woning, een publiek gebouw of een winkel. Een winkel moet op zijn beurt een hotel of kantoor kunnen worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat vloeren net zo makkelijk verbonden moeten kunnen worden als afgesloten en dat installaties in het gebouw net zo makkelijk moeten kunnen worden verbonden als worden afgekoppeld.

Veranderende leefstijlen

Als organisatie zijn wij zijn elke dag bezig met hoe we veranderende leefstijlen en daarbij horende behoeften kunnen vertalen naar vastgoed en vastgoedconcepten die daarop inspelen. Dat doen we in de volle breedte: van wonen en werken tot winkelen, de logistiek daarachter, en recreëren. Want wat betekent het voor vastgoed dat iedereen tegenwoordig met een laptop op schoot in een hotellounge of koffiebar aan het werk is? Wat zijn de gevolgen van anders winkelen of bijvoorbeeld meer buiten de deur eten of afspreken met vrienden?

Minimale storingen

De volgende stap is het vertalen van innovatie naar meetbare opbrengsten. Neem de technische installaties in een gebouw, die moeten zo goed mogelijk worden ingeregeld en op elkaar worden afgestemd voor een efficiënt energieverbruik en natuurlijk voor minimale storingen. Maar de échte volgende stap is natuurlijk het voorkomen van storingen en zorgen voor meetapparatuur die prestaties van installaties continu bijhoudt, zodat je bij afwijkingen proactief kunt handelen. Daarmee kun je echt flinke stappen maken in zowel het serviceniveau maar ook het comfort in het vastgoed.

Serviceniveau meetbaar

Echter, hoe maak je dat serviceniveau meetbaar, want als een gebruiker van het vastgoed niet weet dat je een lamp al hebt vervangen voordat deze kapot gaat? En toch is dat wel waar innovatie in onze ogen ook over moet gaan, alleen al omdat het een concrete manier is om in te spelen op de veranderende behoeften van vastgoedgebruikers. En dat begint – meer dan met data en technologie – vooral met het begrijpen van behoeften, het duiden van trends en inzicht in het veranderende gedrag van mensen.

Dit artikel is geschreven door CBRE Global Investors. Bezoek het partnerdossier van CBRE Global Investors op Vastgoedmarkt.nl.

Reageer op dit artikel