GaragePark
Kabinet verdeelt miljarden voor infrastructuur bij nieuwe huizen
Het demissionaire kabinet heeft 2,5 miljard euro klaargezet voor wegen, fietspaden en tramlijnen van en naar nieuwe woonwijken.

Het demissionaire kabinet heeft 2,5 miljard euro klaargezet voor wegen, fietspaden en tramlijnen van en naar nieuwe woonwijken.

Structurele en langjarige investeringen in infrastructuur zijn essentieel voor grootschalige woningbouw. De aanleg van de Merwedelijn is hier een voorbeeld van. 'Als je zelf als overheid het geld niet hebt, moet je nadenken over het beter benutten van privaat kapitaal.'

Grote verrassingen voor de korte termijn biedt de vrijdag verschenen Ontwerp-Nota Ruimte niet. Ambitieuze vergezichten des te meer. Deze zaken sprongen Vastgoedmarkt bij nadere analyse het meest in het oog.

Grondeigenaren van de beoogde nieuwbouwwijk Rijnenburg in Utrecht hebben aangeboden 200 miljoen euro bij te dragen aan de komst van een tramlijn.

Mensen in een sociale huurwoning met een te hoog inkomen gaan meer huur betalen, als het aan D66 ligt. Daarnaast wil de partij 10 nieuwe grootschalige woonlocaties gaan bouwen.

Geen nieuwe verbindingen, geen woningen. Dit is de harde, maar dure eis die gemeenten met grote uitleglocaties stellen. Een vierluik over de grootste knelpunten. Vandaag het vierde en laatste deel: ViA15, de ontsluiting van de regio Arnhem-Nijmegen.

Nieuwe wegen en spoorlijnen zouden gebieden kunnen ontsluiten die woningbeleggers nu nog grotendeels links laten liggen. 'Ik hoop dat woningzoekenden meer uitzwermen.'

De plannen voor enorme investeringen in defensie van de Europese Commissie en de geplande Duitse miljardeninvesteringen in defensie en infrastructuur kunnen de groei van de economie van de eurozone steunen. Dat zei president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) in een toelichting op het besluit om de rente verder te verlagen van 2,75 procent naar 2,5 procent.

Geen nieuwe verbindingen, geen woningen. Dit is de harde, maar dure eis die gemeenten met grote uitleglocaties stellen. Een vierluik over de grootste knelpunten. Vandaag deel 2: de ontsluiting van Eindhoven.

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.
GaragePark
Midden Nederland Makelaars
G&V Grondzaken
Zuider Vastgoed
EQ Real Estate