nieuws

‘JLL Nederland is innovatief en dynamisch’

Loopbaan

‘JLL Nederland is innovatief  en dynamisch’
Daan de Block

Consultant Capital Markets Daan de Blok is ervan overtuigd dat de persoonlijke relatie nog steeds het belangrijkste is.

Daan de Blok MSc (28) werkt een kleine vier jaar bij JLL Nederland. Hij behaalde een bachelor in Business Administration aan Inter College Business School en een master in Real Estate Management aan de Universiteit van Greenwich. Zijn eerste stappen in het vastgoed zette hij in het Agency Utrecht kantorenteam van JLL. Vanuit die functie was hij betrokken bij de verhuur van kantoorprojecten als het WTC Utrecht bij het Centraal Station, de nieuwbouwkantoren van Leidsche Rijn Centrum, de kantoren van Hoog Catharijne en diverse kantoren op Papendorp. Zijn nog korte loopbaan bij JLL beschouwt Daan de Blok als een vliegende start in het vastgoed. ‘Het voordeel van een start binnen een klein team als dat van het JLL Agency Utrecht team is, dat je direct in het diepe wordt gegooid. Dat betekent dat je leercurve steil is. Je krijgt de vrijheid en het vertrouwen om iets te doen en leert zo opvallend snel hoe het spel moet worden gespeeld. Bovenal leer je zo in korte tijd de markt onder de knie te krijgen.’

Begin dit jaar is hij begonnen als Consultant Capital Markets in het kantorenteam op uitnodiging van Dré van Leeuwen. ‘In Utrecht hadden we bij Agency ook met beleggingen en beleggers te maken, maar dat was vooral op regionaal niveau met investeringen tot tien miljoen euro. Dat waren dus de zogenaamde Midcap-beleggingen. Binnen onze Capital Markets-afdelingen ligt de focus op nationale beleggingen, met name in de G6-steden. Daarnaast is het netwerk van investeerders en klanten ook veel groter, zowel nationaal en zeker ook internationaal.‘

Jonge vastgoedprofessional

De Blok is ervan overtuigd dat een jonge vastgoedprofessional geen betere start kan maken dan in de dynamische omgeving die JLL biedt. ‘Wij krijgen veel vertrouwen en ruimte om ons te ontwikkelen en staan vanaf het begin in de vastgoedklei. Vanzelfsprekend word je direct gekoppeld aan een senior-collega die met je meedenkt en openstaat voor de vragen die je hebt, maar je bent zelf de regisseur van je ontwikkelings- en leercurve. Wat ik ook erg op prijs stel, is dat durf en initiatief worden gewaardeerd. JLL Nederland heeft een platte hiërarchie. Dat platte zorgt ervoor dat iedereen – jong en oud – makkelijk benaderbaar is en alles binnen de organisatie in het teken staat van samenwerken, met elkaar problemen oplossen en gezamenlijk uitdagingen aangaan. Een goed contact met de klant staat daarbij centraal.’ Dat er voor de nieuwe huisvesting in de Zuidtoren van het Atrium is gekozen voor open werkvloeren, draagt hieraan bij. ‘Je maakt makkelijker contact met collega’s, dus ook die werkzaam zijn bij andere disciplines. Vastgoed is een informatie-business. In een open huisvesting is het makkelijker om die info te delen. Niemand heeft een eigen kamer, je zit gewoon naast elkaar zoals het uitkomt.’

Slimme gebouwen

Een andere bijzondere eigenschap van JLL die De Blok signaleert, is de nadruk op innovatie die over de onderneming ligt. ‘Die innovatie heeft alles te maken met informatie, met de data en datatechnologie en de tools die nodig zijn om de klant zo optimaal mogelijk te bedienen bij bijvoorbeeld het kopen of verkopen van vastgoed.’ De Blok geeft als voorbeeld het gebruik van data waarmee kantoorgebouwen ‘slimmer worden’. ‘Door de toepassing van geavanceerde datatechnologie kan een eigenaar volgen hoe zijn gebouw wordt gebruikt en kan hij, door aan bepaalde knoppen te draaien, waarde creëren. Wanneer JLL deze ‘smart office data’ gebruikt, kunnen wij bepalen wanneer het moment daar is om in het gebouw te investeren of desinvesteren en kan het leiden tot de beslissing om het gebouw te verkopen. Daarom is onze afdeling Research & Strategy zo belangrijk. Natuurlijk is het ons te doen om transacties, maar als je de beschikbare data niet gebruikt of koppelt – blockchain dus – zullen de transacties minder worden. Je moet bewegen en ‘out of the box’ denken.’

Persoonlijk relatie

De persoon die de data en tools moet gebruiken, blijft daarbij cruciaal, vult De Blok aan. ‘Onze klanten willen de persoonlijke relatie. Sommigen suggereren wel eens dat data de mens zal vervangen in het vastgoed. Persoonlijk denk ik niet dat dat ooit gaat gebeuren.’ De Blok geeft aan dat de adviseur die wat betreft innovaties op het gebied van technologie en nieuwe media stil blijft staan, klappen gaat krijgen. ‘’Innovate or die’, zou de slogan kunnen zijn. JLL experimenteert nu al in Amerika samen met een groot databedrijf als Google om zijn producten meer klantgericht te maken en profileert zich steeds meer als een innovatief bedrijf. Een voorbeeld hiervan is JLL Spark, ons investeringsfonds gericht op proptech en technologieën die gericht zijn op verbeteringen in de vastgoedsector. Daarom zal JLL ook de komende decennia in de wereldwijde en landelijke top van vastgoedadviseurs blijven staan.’ Hij realiseert zich dat de vastgoedbeleggingsmarkt een pas op de plaats maakt. ‘2017 was een recordjaar qua investeringen, maar vorig jaar was het totale investeringsvolume al wat minder. En de volumes dalen nog steeds. Maar dat heeft alles te maken met het schaarse aanbod. De investeerders willen wel, maar omdat het aanbod gering is en de prijzen daardoor blijven stijgen, nemen de transacties af.

Zeker als het gaat om het segment kantoren. Omdat de retail het moeilijk heeft, zien we ook daar de negatieve consequenties voor de yields van retailvastgoed. Vandaar dat we nu een verschuiving zien naar sectoren als logistiek/bedrijfsruimten en woningen. Ook de vergrijzing van de westerse samenleving krijgt bij ons nadrukkelijk aandacht, bijvoorbeeld via senior living en shared living, maar ook via studentenflats. Daarnaast zullen we ons ook steeds meer gaan focussen op Science Parks, flexibele kantoorruimte en infrastructuur. Door de schaarste in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam – de G4 – denken we dat andere steden in het land meer aan bod gaan komen. Zij zullen van die schaarste aan producten en de te hoge prijzen profiteren.’ In de huidige beleggingsmarkt ziet hij nog iets anders: ‘De markt wordt steeds internationaler. In sommige opzichten zelfs, vanuit een Nederlands perspectief, exotischer. Steeds meer vastgoedbeleggers in Nederland komen uit landen als Korea, Singapore, Japan of Dubai. Er is internationaal nog steeds heel veel kapitaal beschikbaar, op zoek naar een goed rendement.

Dankzij de globale positie van JLL en het daaraan gekoppelde netwerk, kijken die beleggers ook naar de kansen in Nederland en dat maakt denken vanuit blockchain noodzakelijk. Ik zit nog maar een relatief korte tijd bij JLL, maar ik durf nu al te zeggen dat wij letterlijk nog meer allround worden, dan we al waren. Dat is een goede zaak. JLL moet door de grote voorruit blijven kijken naar de toekomst, in plaats van in de kleine achterruit.’

Dit artikel verscheen op 5 september 2019 in de Vastgoedmarkt-special ’50 jaar JLL’.

Foto's

Reageer op dit artikel