nieuws

‘Huisvesting steeds belangrijker bij het aantrekken van talent’

Loopbaan

‘Huisvesting steeds belangrijker bij het aantrekken van talent’
Ellen Waals

Consultant Tenant Representation/Corporate Solutions Ellen Waals is verantwoordelijk voor het contact met en de advisering van gebruikers. Overal waar schaarste in ruimte en personeel bestaat, wordt huisvesting steeds belangrijker voor bedrijven, benadrukt zij.

Ellen Waals MSc MSRE (38) is consultant Tenant Representation/Corporate Solutions op het hoofdkantoor bij JLL Nederland in het Atrium in Amsterdam. Zij maakt deel uit van de lichting die – in de woorden van CEO Pieter Hendrikse – van JLL een brede en betrokken omgevingsadviseur moet maken. Waals studeerde Bedrijfskunde aan de VU, werkt sinds 2012 bij JLL Nederland en was daarvoor werkzaam bij Savills. In haar huidige functie is zij verantwoordelijk voor het contact met en de advisering van gebruikers met betrekking tot hun huisvestingsvraagstukken.

Ellen Waals begon in 2012 bij JLL Nederland op het kantoor in Utrecht als consultant Tenant Representation en werkt inmiddels op het hoofdkantoor in Amsterdam. ‘In de positie van Tenant Representation begeleid ik huurders. Vanaf september breid ik dit werk uit met Business Development binnen het grotere geheel van Corporate Solutions. Dat wil zeggen: niet alleen zorgen voor een goed en sterk contact met huurders die JLL gebruiken voor het vinden van de beste huisvesting, maar ook contacten leggen met potentiële gebruikers die nog niet met JLL werken. JLL Nederland is heel goed in het aangaan van gesprekken met de bestaande klanten en wil ook zijn zichtbaarheid en kracht vergroten naar andere corporates. Dat is mijn focus.’ Volgens Waals kan de gebruiker van commercieel vastgoed het beste geadviseerd worden als de start van het huurtraject goed verzorgd is. ‘Dit betekent het opstellen van een programma van eisen en het duidelijk maken aan welke doelstellingen de huisvesting invulling moet geven. Pas als dat voor honderd procent is uitgewerkt, volgt de vertaling naar de markt. Juist in deze geïntegreerde aanpak is JLL altijd heel sterk geweest.’

Een smart gestuurde werk-omgeving brengt het aantal vierkante meters terug

Het gaat daarbij niet enkel om de transactie. ‘Daar komt heel wat meer bij kijken, denk bijvoorbeeld aan het toetsen van de technische aspecten of zaken als budget, tijdslijnen en de financiële eisen. JLL Corporate Solutions biedt, in de woorden van Waals, een volledig geïntegreerd dienstverleningspakket. ‘Hoe de eindgebruiker daar gebruik van maakt, is aan hem. De ene klant kiest voor het hele pakket, de andere slechts voor een deel. Wij zijn daar flexibel in. Sommige corporates willen zoveel mogelijk aspecten zelf controleren en stellen vanuit hun eigen bedrijf al vooraf eisen en grenzen aan de dienstverlening.’

Microsoft

The Outlook, foto Michael van Oosten

The Outlook, foto Michael van Oosten

Waals noemt Microsoft een goed voorbeeld van een klant waarmee zij nauw samenwerkt. ‘Bij het huisvestingsvraagstuk van Microsoft speelde ook een ander issue, dat overigens geldt voor meer huurders: Blijf je gebruik maken van een bestaande locatie, of gaat de voorkeur toch uit naar een nieuw gebouw. Stay-or-go. Microsoft Nederland huurde al circa 11.500 m2 op Schiphol van Schiphol Real Estate, maar wilde zijn zichtbaarheid in ons land en toegankelijkheid en functionaliteit van het kantoor vergroten. Uiteindelijk is Microsoft op de bestaande locatie gebleven, met hetzelfde aantal werknemers maar met een innovatieve Smart-gestuurde werkomgeving en daarmee werd het aantal gehuurde meters naar 8.500 m2 teruggebracht. Wij zijn erin geslaagd voor die andere 3000 m2 Spaces aan te trekken en dat heeft de interactie, de toegankelijkheid en de kruisbestuiving met een projectpartner binnen de locatie verhoogd. Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die graag in de buurt van een onderneming als Microsoft willen zitten. Als een leading company als Microsoft zijn gebouw inzet als showcase, kun je er als het ware een nieuw gebouw van maken.

Juiste werkomgeving

De huisvesting wordt steeds belangrijker, weet Waals inmiddels uit ervaring, met name in steden als Amsterdam en Utrecht, waar schaarste aan ruimte en personeel bestaat. De locatie en huisvesting spelen nadrukkelijk een rol bij het aantrekken van talenten. ‘HR-functionarissen weten hoe moeilijk het is om nieuwe mensen aan te trekken, maar een goede locatie en onderscheidende huisvesting kunnen het verschil maken. Waar in het verleden huisvesting vooral iets was dat werd ingevuld vanuit facilitymanagement, is dat nu een zaak die wordt aangestuurd door HR.’ Ze voegt eraan toe: ’De juiste werkomgeving is een belangrijke factor bij de keuze voor een werkgever geworden.’

Uber

The Cloud, foto Egbert de Boer

The Cloud, foto Egbert de Boer

Een van de corporates waarmee Waals – en dus JLL – al enige jaren werkt, is technologiebedrijf Uber. ‘Uber is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat maar blijft groeien en het moeilijk te voorspellen valt in welk tempo en tot hoe ver. Op dit moment is het Emea-hoofdkantoor van Uber gevestigd in het complex The Cloud bij het Amstelstation in Amsterdam. Daar heeft Uber nu zo’n 12.000 m2 met een optie om verder te groeien naar 14.000 m2. Daarnaast huren zij nog op flexibele basis een extra 4.000 m2. Dit biedt een hybride oplossing in samenwerking met verschillende serviced office providers. We zijn voortdurend met Uber in overleg over het aantal medewerkers dat de komende jaren gehuisvest moet worden en welke huisvestingoplossingen daarbij aansluiten. We zien dat veel klanten een vraag naar kantoorruimte hebben als gevolg van groei; vraag naar extra vierkante meters. Voor een deel zijn dat bedrijven waarmee JLL een exclusieve mondiale overeenkomst heeft, maar voor een deel ook niet. Die proberen we nu met onze geïntegreerde opzet ervan te overtuigen dat JLL de beste adviseur is om hen een optimale huisvestingsoplossing te bieden.’

Dit artikel verscheen op 5 september 2019 in de Vastgoedmarkt-special ’50 jaar JLL’.

Foto's

Reageer op dit artikel