nieuws

meer animo voor ’s avonds winkelen

Geen categorie

Consumenten zijn vorig jaar weer iets vaker ’s avonds in een supermarkt geweest.

In 2005 is na zessen een omzet van 2,43 miljard euro gedraaid. Een jaar eerder bedroeg de omzet 2,38 miljard euro, aldus de marktonderzoeker GfK. In het afgelopen jaar waren de avondverkopen goed voor 9,3 procent van de totale omzet. Hoewel dat meer is dan de 9,1 procent in 2004, is het percentage nog altijd laag in vergelijking met het topjaar 1999, aldus GfK. Toen haalden de supermarkten 10,4 procent van de omzet in de avonduren. In 1996 werden de openingstijden verruimd.Nog steeds vinden de meeste avondverkopen plaats op donderdag en vrijdag (60,4 procent). Maar de zaterdagavond wint aan populariteit. In 1997 was de zaterdag goed voor 1,5 procent van de avondbestedingen. In 2005 is dat percentage gestegen naar 8,4 procent.De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl spelen geen rol, omdat de meeste vestigingen na zessen dicht zijn, verklaart onderzoeker Joop Holla. Familiebedrijven en semi-discounters als Bas van der Heijden en Jumbo draaien ’s avonds relatief de meeste omzet. Maar het publiek dat is aangewezen op de avonduren, komt niet graag in een supermarkt met een beperkt aanbod, zegt Holla. De avondopenstelling is het meest populair bij tweeverdieners en alleenstaanden van onder de veertig jaar. Het contrast tussen werkenden en niet-werkenden is groot. Zo besteden tweeverdieners bijna een vijfde van hun supermarktuitgaven in de avond. Bij gepensioneerden is dat maar 3 procent.

Reageer op dit artikel