blog

De logistieke uitdaging van online retail

Geen categorie

Volgens het recente onderzoeksrapport ‘European Retail Destination Index’ van Savills is Amsterdam een uiterst aantrekkelijke stad voor uitbreidende internationale retailmerken. Eerder stelden wij in het onderzoeksrapport ‘Spotlight: Logistics property market – The Netherlands’ al vast dat de groei van de Nederlandse economie en koopkracht positieve effecten heeft op e-commerce en de bijbehorende logistieke vastgoedmarkt. Mooie vooruitzichten, maar er zijn nog wel enkele uitdagingen om deze groei ook daadwerkelijk te kunnen faciliteren.

Door de groei van de economie stijgt de nationale consumptie en door het groeiende marktaandeel van e-commerce ontstaat er een toenemende vraag van (online) retailers en service providers naar nieuwe hoogwaardige distributiecentra. Dit resulteerde in een aanhoudende grote vraag van eindgebruikers, met een opname van 710.000 m2 in de eerste helft van 2016 en een leegstand van minder dan 5 procent. Het resulteerde ook in een groot aantal nieuwe ontwikkelingen. Daarvan is een deel speculatief, maar het grootste deel betreft built-to-suit logistieke centra van meer dan 40.000 m2, gebouwd voor (online) retailers. Om de groei van online retail de komende jaren te kunnen blijven faciliteren zal er logistiek vastgoed bijgebouwd moeten worden.

De groei van online retail vraagt ook om nieuwe manieren van omgaan met ruimte binnen de magazijnen. Gebruikers investeren in toenemende mate in kostbare automatiseringssystemen, waardoor zij optimaal om kunnen gaan met de beschikbare ruimte en de vraag naar hogere gebouwen toeneemt. Bovendien experimenteren vervoerders als DHL met alternatieve ontwerpen qua vorm en afmetingen van de gebouwen zodat ze bijvoorbeeld meer vrachtwagens tegelijk kunnen bedienen. Omdat de normen van de distributiecentra blijven veranderen sluit het bestaande aanbod vaak niet meer aan op de nieuwe wensen, wat resulteert in meer nieuwbouw.

De leveringskosten voor retailers zijn afhankelijk van de afstanden die goederen moeten afleggen. Aangezien de consument over het algemeen geen leveringskosten wil betalen, vormt dit een groot probleem voor de winstgevendheid. Efficiënte infrastructuur en optimalisatie van routes zijn dan ook zeer belangrijk. Een land als Nederland waar de infrastructuur goed ontwikkeld is en de bevolking vrij dicht op elkaar woont, is daarom zeer geschikt voor de ontwikkeling van online retail, maar optimalisatie van transport blijft een aandachtspunt.

Er zijn grote logistieke bedrijven die onderzoek doen naar de mogelijkheden van autonome voertuigen. De impact op logistiek kan ingrijpend zijn, bijvoorbeeld als door zelfrijdende auto’s de logistieke knooppunten veranderen en de wetgeving omtrent rijtijden in belang afneemt. Een ander punt is de snelheid van de levertijd, consumenten verwachten een steeds snellere levering van hun goederen. Om rijtijden verder te beperken neemt de vraag toe naar kleinere distributiecentra binnen de stadsgrenzen.

De verwerking van geretourneerde bestellingen is ingewikkeld voor retailers. Retailers hebben arbeidsintensieve magazijnen nodig om orde te scheppen in de ogenschijnlijk willekeurige retourzendingen van consumenten, om deze vervolgens weer op te nemen in de supply chain. Dat er steeds meer aandacht is voor dit specifieke onderdeel van de logistieke sector blijkt uit de recente opkomst van logistieke distributie centra speciaal gericht op retourzendingen. Het is een kwestie van tijd voordat we deze ook in Nederland zullen zien verschijnen.

Over de auteurs
Douglas van Oers en Niek Poppelaars zijn verantwoordelijk voor de logistieke en industriële sector binnen Savills Nederland.

Reageer op dit artikel