blog

Innovatie in retailland

Geen categorie

In de laatste week van september mocht ik mee met de studiereis van de Nederlandse Raad voor Winkelcentra. Met een veertigtal mensen uit verschillende windrichtingen van het land op pad. Mensen die allemaal dagelijks direct of indirect werkzaam zijn in de retail of te maken hebben met het winkelvastgoed is een voorrecht.

Innovatie in retailland
Eric Verwey

Tijdens zo’n studiereis krijgen mensen energie, inspiratie en leren ze elkaar beter kennen. NRW had vanwege haar 30 jarige jubileum gekozen voor een verre bestemming, namelijk San Francisco, the bay area en Sillicon Valley. Het had wat mij betreft geen betere keuze kunnen zijn, de focus op de technologische ontwikkeling rondom het retaillandschap stond voorop.

Vanzelfsprekend hebben wij, gezien de achtergrond van de NRW, een paar iconische malls bezocht, maar mijn echte interesse blijkt toch te liggen in vernieuwing en ontwikkeling.

Cisco als technologisch communicatiebedrijf met meer dan 50 kantoorgebouwen in een kleine straal presenteerde slechts een fractie aan vernieuwende technologie die op korte of middellange langere termijn beschikbaar is.

Maar nog indrukwekkender is te zien hoe de start ups ontstaan en exponentieel kunnen groeien. In het haast magische Sillicon Valley is een bedrijf met als naam Plug and Play gevestigd. Ontstaan vanuit de verhuur van kantoorruimte is dit verworden tot een ‘start up machine’, zoals één van de deelnemers zei. Het is door het management steeds kiezen tussen circa 1.000 start ups, waarvan er slechts 20 overblijven. Alles geregisseerd in een strak programma, met faciliteiten zoals huisvesting, investeringen en de koppeling met grote corporates. Dus vaak ook opdrachtgevers als gevestigde bedrijven.

Het is mooi te ervaren dat het delen van kennis daarbij voorop staat, samenwerking tussen start ups is geen vraag, maar de normaalste zaak van de wereld. Plug and Play is een successtory. Zeker met de lijst aan bedrijven die daar hun eerste stap hebben gezet, waarvan wellicht de bekendste PayPal, SoundHound, Lending Club en Dropbox zijn.

Wij hebben plenty ontwikkelingen voor de retail gezien. Maar geen ontwikkelingen die direct een bedreiging voor de fysieke winkels zouden kunnen zijn. Online winkelen valt niet meer weg te denken, maar er zijn zulke mooie ontwikkelingen in aantocht voor het management van de winkels. Maar zeker ook voor de uiteindelijk klant, de consument. De klant die voorop staat, moet nog verder in het bepalende beeld terug komen. Daarvoor zijn tal van meedenkende robots, intelligente spiegels of geavanceerde meet- of telsystemen hulpmiddelen. Er zijn innovatieve ontwikkelingen genoeg om het fysiek winkelen nog aantrekkelijker te maken. Als wij daarop inzetten hoeven wij niet te vrezen voor meer leegstand in de winkelmarkt. Integendeel, als we blijven kijken en werken aan een betere klantbeleving dan blijven de Nederlandse winkelgebieden in trek.  

 

Eric Verwey

voorzitter VGM NL

 

Reageer op dit artikel