blog

De bereikbaarheid van gebouwen in Singapore

Geen categorie

Ontwikkelaars van kantoren en winkelcentra moeten, volgens een recent wetsvoorstel van de Land Transport Authority in Singapore, aantonen dat ze ook de ‘behoeften van voetgangers en fietsers meenemen’ in hun plannen. Met andere woorden, het gebouw moet ook bereikbaar zijn voor voetgangers en fietsers.

De bereikbaarheid van gebouwen in Singapore
Laurentien Kok

Dit klinkt ontzettend vreemd voor de gemiddelde Nederlander. Immers, Nederlanders zijn gewend aan lopen en fietsen. Maar in Singapore zijn veel gebouwen nauwelijks bereikbaar voor voetgangers, laat staan voor fietsers. De meeste gebouwen hebben een grote (ondergrondse) parkeergarage in combinatie met een taxi-afzetpunt voor de deur en zijn gebouwd bovenop een metrostation. Het naastgelegen gebouw is veelal bereikbaar via een tunnel of een luchtbrug.

Het lopen van het ene gebouw naar het andere gebouw in bijvoorbeeld de CBD en een drukke winkelstraat lukt nog wel enigszins. Buiten de CBD echter ontbreken voetpaden en andere faciliteiten voor voetgangers en fietsers. Dit is een van de redenen dat er dan ook weinig voetgangers en fietsers op straat te zien zijn. Voetpaden ontbreken meestal of stoppen abrupt en er moet verder gelopen worden over een vijfbaansweg zonder enig mogelijkheid tot oversteken bij een verkeerslicht. Fietspaden bestaan bijna niet in Singapore, alleen in sommige parken voor recreatief gebruik maar niet om van A naar B te gaan. Fietsen op de stoep is (nog steeds) illegaal met boetes tot 3.000 euro. De weinige fietsers hier op de weg riskeren hun leven en krijgen weinig respect van de automobilisten; de fietsers betalen immers geen wegenbelasting en hebben daarom geen rechten als het gaat om gebruik van de wegen, is de heersende opinie. Het aantal dodelijke en ernstige ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn, is dan ook vele malen hoger dan in Nederland.  

Het is bij de meeste gebouwen verboden om fietsen te parkeren, in een straal van 40 meter. Daarnaast is stalling in de parkeergarage ten strengste verboden. Dat gaat van kostbare parkeergelegenheid en commerciële verhuurbare meters vloeroppervlakte af, levert dus geen inkomsten op en het bestemmingsplan voorziet ook niet in deze functie. Dit verbod wordt streng gehandhaafd door de vele security guards die overal rondlopen en gesteund door de ontelbare camera’s. De weinige fietsers nemen dan ook hun fiets mee naar hun werkkamer maar ook sommige kantoren hebben daar een halt aan toegeroepen in verband met de opkomst van kantoortuinen en klachten van collega’s.

Het is natuurlijk ook een vicieuze cirkel. Door het ontbreken van een fietspad en voetpad en het moeten fietsen op de weg, en vervolgens geen toegang hebben tot het winkelcentrum met een fiets aan de hand, want een stalling ontbreekt, is het ook wel erg ingewikkeld om op een fiets ergens heen te gaan. Ook ik heb met gevaar voor leven op de weg gefietst om vervolgens onverrichterzake weer naar huis te gaan want ik mag mijn fiets nergens stallen en meenemen mag ook niet in het winkelcentrum.

Maar het wordt nogal druk op de Singaporese wegen en in het openbaar vervoer met een groeiende bevolking dus de overheid gaat inzien dat er iets moet gebeuren aan de drukte en de luchtverontreiniging. Daarnaast, het aanleggen van nieuwe wegen kost veel tijd en veel kostbare grond en de aanleg van meer metrolijnen duurt jaren. Dus is de overheid een campagne gestart om het lopen en fietsen te stimuleren, met name voor korte afstanden.

Nieuw aangevraagde bouwvergunningen worden, conform het wetsvoorstel, getoetst op de bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers. Daarnaast krijgt de ontwikkelaar de mogelijkheid een fietsenstalling in het gebouw aan te leggen met een aparte ingang voor fietsers. Tijdelijk is een ontheffing ingesteld voor het aantal vierkante meters extra die gebouwd worden hierdoor en de veranderende functies. De vigerende bestemmingsplannen kennen immers niet de functie: fietsenstalling.

Bij de metrostations worden fietsenrekken geplaatst voor forenzen die van hun huis naar de metrostations fietsen. Naar mijn mening moeten ook nog fietspaden aangelegd worden want fietsen over de busbaan en weg is verboden vlakbij de metrostations in verband met de drukte van het verkeer.

Het opmerkelijke is dan ook dat de Land Transport Authority gelijktijdig aangekondigd heeft een speciale handhavingsafdeling in het leven te roepen om te controleren op fietsers en andere gebruikers van een ‘personal mobility device’ zoals een step in de buurt van drukke metrostations en andere locaties zoals grote winkelcentra of de CBD. Juist deze steps zijn handig want ze zijn elektrisch, dus schoon en uitermate geschikt voor korte afstanden van een paar kilometer. Daarnaast kunnen de steps ingeklapt worden en zijn dus makkelijk mee te nemen tijdens het vervolg van de reis of om in een kantoortuin te stallen.

De handhavingsafdeling is ingesteld na ontvangst van vele klachten van voetgangers die zich bedreigd voelden op de stoep en van automobilisten die geen fietsers op de weg willen.

De handhavers krijgen een lasergun waarmee de snelheid van de fietsers en steppers gemeten wordt  want ‘roekeloos rijgedrag wordt niet getolereerd’ en op de stoep ook niet. Op locaties waar veel verkeer is, zal de snelheid worden gemeten en streng worden gehandhaafd door middel van hoge boetes. En juist bij deze metrostations, kantoorgebouwen en winkelcentra wil de overheid fietsenstallingen creëren om op deze wijze het fietsen te stimuleren.

Al met al is het niet erg uitnodigend om op de fiets of step een bijdrage te leveren aan een schoner en milieuvriendelijker Singapore met gevaar voor eigen leven en kans op een hoge boete.

Laurentien Kok LLM MRE MRICS

Kandidaat notaris bij Bird&Bird LLP te Singapore en Den Haag

Deze column is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van juli 2016

Reageer op dit artikel