blog

Makelaars, omarm de technologie!

Geen categorie

Technologie zet de wereld van de makelaar op zijn kop. Een feit is dat het nieuwe vakgebied van proptech – een samentrekking van de woorden property en technology – de vertrouwde manier van werken ingrijpend verandert. Makelaars kunnen niet om innovatie heen. Hoe gaat de technologie mijn vak veranderen?

Makelaars, omarm de technologie!

Verhuur

Het vinden van de juiste huurder is een van de pijlers van een succesvolle belegging. Het verhuurproces is traditioneel gezien zeer arbeidsintensief en tijdrovend. Samen om de tafel om een strategie te bepalen, de doelgroep signaleren, de markt benaderen, veel telefoneren, koffie drinken, papieren brochures delen, presentaties geven, rondleidingen, onderhandelen en uiteindelijk de huurovereenkomst, op papier, ondertekend, en zelfs af en toe nog … gefaxt.

Traditioneel gezien is het doel van de verhuurmakelaar het optimaliseren van het verhuurproduct, om zo een optimaal rendement te realiseren voor onze opdrachtgevers. Graag ga ik een stap verder, en maak ik het leven van mijn opdrachtgevers zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk. Bijvoorbeeld door het digitaliseren van ons aanbod. Voor onze opdrachtgevers plaatsen wij hun verhuuraanbod in onze Savills-app. Deze app is vrij te downloaden en door iedereen te gebruiken.

Met een druk op de knop kan de informatie vanuit de app naar je inbox worden verstuurd. Alle voor een huurder relevante documentatie is verkrijgbaar zoals de technische omschrijving, meetrapport et cetera. Geen papieren brochures meer, geen PDF’s noodzakelijk, een definitief afscheid van de ouderwetse brochure. Mooie foto’s en zelfs video’s van de kantoorruimte hoeven niet meer te worden verstuurd, maar kunnen via de app worden bekeken. Voor deze video’s maken wij gebruik van drones, waarmee we state-of-the-art marketingmateriaal ontwikkelen voor onze opdrachtgevers.

Technologie op zich kan ook als marketingmiddel dienen. Huurders horen graag wat een kantoorgebouw allemaal biedt aan technologie en duurzaamheid. Zogeheten smart buildings zijn makkelijker verhuurbaar en wij lichten dit dan ook uitgebreid toe in ons marketingmateriaal en tijdens rondleidingen.

Aanhuur

Als een particulier een huis wil gaan huren kan hij ontzettend veel voorwerk zelf doen. Een bedrijf zoekend naar kantoorruimte heeft veel minder informatie beschikbaar. De commerciële vastgoedmarkt heeft zeker nog stappen te maken in transparantie en digitalisering. Hier moest verandering in komen vonden wij.

Daarom lanceerden wij in 2016 het platform Zuidasoffices.amsterdam. Dit nieuwe e-platform maakt het voor huurders eenvoudiger om informatie over de Zuidas te vinden. Informatie over het gebied, de gebouwen, de huurders, bereikbaarheid, faciliteiten. Voor bedrijven die op zoek zijn naar kantoorruimte biedt de site een volledig overzicht van alle gebouwen, inclusief actuele informatie over beschikbare kantoorruimte.

De site ondersteunt ons doel om huurders transparantie te bieden en op een efficiënte manier zaken te doen. Met behulp van de big data die vanuit de website gegenereerd wordt bepalen wij gerichte marketingstrategieën. Doordat we inzicht krijgen in wat een huurder zoekt, wordt het mogelijk verdere marketing op maat te maken. Ook het bezichtigen van kantoorruimte kan er door virtual reality heel anders uit gaan zien, niet alleen kunnen potentiële huurders de ruimte op afstand bezichtigen, zij zouden ook verschillende interieurs met elkaar kunnen vergelijken.

Digitalisering van de detailhandel

Een andere manier waarop technologie mijn vak beïnvloedt is de digitalisering van de detailhandel. Je kunt je een leven zonder Zalando of Bol.com bijna niet meer voorstellen. Verdere ontwikkelingen zoals Amazon Prime Now, die levering binnen een uur garandeert, zullen de vastgoedsector alleen nog maar verder veranderen. Logistiek is binnen een aantal jaar uitgegroeid tot een volwassen beleggingscategorie, waar in 2015 alleen al voor 10,6 miljard euro in werd geïnvesteerd. Uiteraard spelen wij ook op deze verandering in, door ons Agency-team uit te breiden met logistieke specialisten.

Samenwerking

Om de nieuwste technologieën beschikbaar te maken voor onze klanten zoeken wij de samenwerking op met experts. Voor de ontwikkeling van de Savills-app werkten wij samen met de Utrechtse start-up OfficeShow. De ontwikkeling van Zuidasoffices.amsterdam kwam tot stand met behulp van vastgoed-marketing specialist Realmark. Niet alleen de samenwerking met externe start-ups is waardevol om te blijven innoveren, ook de interne samenwerking is essentieel. Onze collega’s van Occupier Services kunnen digitaal verschillende interieurs laten zien tijdens het rondleiden van een potentiële huurder.

De ontwikkelingen van technologie voor makelaars volgen elkaar in rap tempo op. En hoewel we op dit moment als branche wat mij betreft nog achterlopen ten opzichte van andere beroepsgroepen (wat mij eens te meer duidelijk werd na reacties op Zuidasoffices dat ‘concurrenten dan toch ook op de site zouden kunnen kijken’), omarm ik deze veranderingen van harte en pas ik deze toe in mijn eigen businessmodel, en om de businessmodellen van mijn opdrachtgevers te optimaliseren. Daarbij probeer ik niet alleen in te spelen op technologie, maar ook zelf mijn bijdrage te leveren aan de innovaties binnen de makelaardij. De komende periode richten wij ons daarbij op de digitalisering van onze dienstverlening aan eigenaren.

Over de auteur

Wouter Stevens is director Agency bij Savills. Op 29 september 2016 vanaf 11.30 uur deelt hij zijn inzichten tijdens het webinar ‘Technologie voor makelaars’, georganiseerd door Vastgoedmarkt. Meld u nu aan via het online formulier.

Reageer op dit artikel