blog

Design thinking als fundament van coworking spaces

Geen categorie

Tweewekelijks publiceert Mr. Watson een artikel in de serie Coworking Stories, Deze organisatie bouwt online communities, speciaal gericht op de behoeften van huurders in coworking spaces. Een coworking space is een werkruimte waar verschillende, onafhankelijke professionals samenwerken in een gedeelde, gemeenschappelijke setting (Harvard Business Review, 2015). Het werken in een coworking space is nieuw en brengt nieuwe motivaties, behoeften, samenwerkingen en inzichten met zich mee. Wij willen blootleggen hoe bijzonder, duurzaam en voordelig het werken in een coworking space is, maar ook waar de pijnpunten liggen en waar nog winst te behalen valt. In deze eerste editie vertelt Sem Carree van Kleinhandel in Rotterdam hoe hij design thinking heeft gebruikt bij het creëren van een coworking space.

Design thinking als fundament van coworking spaces

Het lijkt bijzonder. Iemand die een achtergrond heeft in strategic product design, die nu conceptbouwer is van een coworking space in het hart van Rotterdam, Kleinhandel genaamd. Toch is dit niet zo gek als dat het klinkt. De visie, waarop de gehele beleidsvoering van Kleinhandel is berust, komt voort uit design thinking. De uitspraak van Albert Einstein: Je kunt een probleem alleen oplossen buiten het domein waar het zich voordoet, heeft zowel betrekking op Design Thinking als op de aanpak en visie van conceptbouwers Sem Carree en Brendan Jansen op de Haar. Hoe uit design thinking zich in het ontwikkelen én levendig houden van een coworking space?

‘Kleinhandel is ontstaan vanuit een opportunity field,’ begint Carree. Brendan en ik runden een bedrijf en huisden in een coworking space dat tegen de vlakte ging. Meteen zagen we een kans om hierin zelf iets te ontwikkelen. Bij medehuurders peilden we de wensen en behoeften bij het huren van een ruimte. Zo bleken een centrale ligging, snel internet en een professionele uitstraling absolute voorwaarden te zijn. Ook dit is design thinking. De mens staat centraal en je ontwikkelt daadwerkelijk vanuit de wensen en behoeften van de gebruiker. Zij (en wij) ontgroeiden de ad hoc locatie en waren klaar voor een premium kantoorconcept.’

Vanaf het begin zijn we heel transparant geweest. Dat is dan ook onze waardepropositie, die onder meer in onze prijsvoering en in de ruimten zelf doorklinkt. Daarnaast hebben we de toekomstige huurders deel laten uitmaken van de conceptontwikkeling. Samen hebben we de plattegrond ingetekend van de eerste vloer, die 800 vierkante meter bedroeg. Hierdoor zit ook hún gedachtegoed in het concept verweven. Dit draagt bij aan de verbondenheid met de kantoorruimte en legt naar mijn mening een stevige basis voor duurzame huur. Daarnaast proberen wij organisaties zo goed mogelijk te faciliteren in het doorontwikkelen van hun organisatie.

Dat groeien gaat goed, bij Kleinhandel. Het verzamelgebouw is inmiddels uitgegroeid tot 6′.000 vierkante meter. ‘Wat je ziet, is dat er kleine eilandjes ontstaan binnen de community,’ vertelt Sem. ‘Aan ons de taak om dit te doorbreken, zodat het gezamenlijk bestaansrecht behouden blijft. De oplossing lag heel dichtbij. We hebben een tafeltennistafel geplaatst om de bewegingen van de Kleinhandelaren te sturen en elkaar te ontmoeten rond de tafel. We willen dat men op een goede manier bijdraagt aan de community.’

Denkend vanuit de gebruiker, de wensen en behoeften serieus nemend, co-creërend de vloeren indelen. Design thinking zit daadwerkelijk verweven in het DNA van Kleinhandel. Dit betekent overigens niet dat de heren verhuurders zelf onlosmakelijk verbonden zijn met het concept. ‘Het is ons doel het gedachtegoed te delen en te ontwikkelen met de huurders,’ vertelt Carree. Ook dat is design thinking.

Bron: Spreitzer, Bacevice, Garrett. 2015. Why People Thrive in Coworking Spaces. Geraadpleegd op 28 april 2016, van Harvard Business Review.

Reageer op dit artikel