blog

De kracht van de stedelijke regio

Geen categorie

In mijn oproep om mee te denken over de kracht van de stad gaf ik het al aan: de kracht van de stad staat voor mij – als directeur Verkoop en Gebiedsmarketing bij BPD – gelijk aan de kracht van haar bewoners. Wie zijn de stadsbewoners en waarom willen zij in de stad wonen?

Uit de reacties die ik kreeg, valt meteen op: de stad leeft en bruist! In de stad hebben bewoners de mogelijkheid om gebruik te maken van een veelheid aan voorzieningen en af te spreken met een diversiteit aan bewoners. Interessant daarbij is dat uit meerdere reacties blijkt dat die voorzieningen ook hun aantrekkingskracht hebben als mensen daar zelf helemaal geen gebruik van maken.

 Is het dan wel het bruisende en dynamische centrum dat ons naar de stad trekt? Uit onderzoek van BPD in samenwerking met Rabobank in de vier grote Brabantse steden blijkt dat een relatief klein deel van de stedelingen (17%) in het centrum van de stad wil wonen. Een veel groter deel (48%) wil wel stedelijk wonen, maar liever in een wijk rondom het centrum of aan de rand van de stad. Waarom willen ze dan in de stad wonen? Met stip op 1: de nabijheid van winkels en voorzieningen (25%)! En dan gaat het niet (alleen) om het bruisende stadscentrum, maar juist om hele gewone voorzieningen, zoals een supermarkt, huisarts of pinautomaat. Voorzieningen die stadsbewoners zelfredzaam maken en simpelweg tijdsbesparing opleveren.

 Die voordelen gelden niet alleen voor stadsbewoners zelf. Inwoners van Nuenen bezoeken het Parktheater in Eindhoven en Rijswijkers shoppen op het Spui in Den Haag.  

Het verbaast mij dus niet dat mensen die de stad verlaten – volgens cijfers van het CBS-  vooral blijken te gaan wonen in omliggende gemeenten als Haarlem, Amstelveen en Hoofddorp bij Amsterdam en Zeist, De Bilt en Nieuwegein bij Utrecht. De werkelijke voorkeur van veel stadsverlaters blijkt uit te gaan naar rustige woonbuurten met de voorzieningen van de grote stad onder handbereik, zoals Friso de Zeeuw en Rink Drost (‘Trek vanuit de stad is alweer op gang gekomen’, Financiële Dagblad,  18 maart 2016) constateren. Ook de voorkeur van de Brabantse stedeling wijst in die richting.

Mijn professionele uitdaging bestaat eruit om de woonwensen van de bewoners van de stedelijke regio serieus te nemen. Wonen in de stad betekent voor veel mensen niet wonen in (hoog)stedelijke woonmilieus binnen de stadsgrenzen. Wonen in de stad staat – althans in Nederland – gelijk aan wonen in een stedelijke regio, waar (dagelijkse) voorzieningen dichtbij zijn. Mensen  worden heel gelukkig van de voorzieningen die stad te bieden heeft en nog gelukkiger als ze daarna weer thuiskomen in hun rijwoning aan de rand van diezelfde stad.

Jessie Wagenaar is directeur Verkoop en Gebiedsmarketing bij BPD. Zij is één van de vijf genomineerden voor de Yardi/Vastgoedmarkt Young Talent Award 2016.

 > Breng hier uw stem uit  

 

Reageer op dit artikel