blog

De binnenstad de grote winnaar?

Geen categorie

Vastned en de populariteit van binnensteden? Je kunt het niet los van elkaar zien. Als jongste lid van het Vastned-team sta ik als een huis achter de strategie van Vastned die feilloos aansluit op het thema ‘de kracht van de stad’. Diversen onderzoeken wijzen uit dat de urbanisatie verder zal doorzetten. Een feit of een fabel?

De binnenstad de grote winnaar?

Urbanisatie betekent de toenemende behoefte van mensen om in een stad te wonen. Ook wil men binnen loopafstand in een bruisende stadskern zijn waar veel interactie is met de medemens, gezellige restaurants en cafés en niet te vergeten een breed aanbod aan winkels. De groeiende behoefte aan woonruimte binnen de stadsgrenzen zorgt ervoor dat vastgoedinvesteerders naast de verhuur van winkelruimtes ook proberen de bovengelegen verdiepingen en/of kantoorruimte om te bouwen naar woonruimte.

Naast de toenemende populariteit voor wonen in de stad (met de daarbij behorende waarde- en huurstijgingen) trekken de grotere historische binnensteden steeds meer (dag)toeristen. Binnensteden blijven zowel in goede als in slechte economische tijden een aantrekkelijke plek voor retailers om zich te vestigen. Simpelweg omdat op deze locaties de consument in groten getale te vinden is. Voor de retailers in buitengebieden, zoals kleinere plaatsen en dorpen, zullen ontwikkelingen zoals e-commerce een bedreiging zijn in tegenstelling tot retailers met winkels in de grotere binnensteden. De consument die in de binnenstad komt is gecharmeerd van service, persoonlijke aandacht en wordt geprikkeld door een inspirerende/onderscheidende winkel en/of binnenstad. Ook treft men in veel historische binnensteden beeldbepalende panden met monumentale waarde en karakteristieken bouwwerken, die een unieke sfeer geven aan de stad wat ook toeristen uit binnen- en buitenland aantrekt. Voorbeelden zijn onder andere de Amsterdamse en Utrechtse grachten, die beide op de Unesco-werelderfgoedlijst staan.

Kijkend naar mijn functie ligt bij mij de taak, naast het reguliere onderhoud van deze panden, ook het cultureel erfgoed in deze binnensteden te beschermen en te verduurzamen. Er wordt veel gesproken over CO2-neutrale objecten, maar waarom zou een pand van 200 jaar oud niet als duurzaam kunnen worden bestempeld? Een onderwerp waar velen een mening over hebben en diverse discussies over gevoerd kunnen worden. Duurzaamheid kan namelijk op 1001 manieren worden geïnterpreteerd.

Bij het in stand houden van historische panden kunnen technologische ontwikkelingen zoals drones een belangrijke rol gaan spelen aangezien in de binnensteden de bebouwing veelal dicht op elkaar staat en niet alles met het blote oog waarneembaar is. Ik ben nog enthousiaster over de duurzame producten die er worden ontwikkeld voor de bouwsector. Neem bijvoorbeeld duurzame latex van Wijzonol, waarbij gebruikt wordt gemaakt van aardappelzetmeel als bindmiddel in plaats van de fossiele brandstof aardolie; of een plantaardige lijnolieverf, die als hoofdbestanddeel olievlas bevat. Beide zijn voorbeelden van innovatieve en duurzame producten die mooi aansluiten op de authentieke panden in de historische binnenstad. Ik verwacht dat dit soort producten een sterke groei door gaan maken de komende jaren. Dergelijk soort producten zullen hun steentje bijdragen om op een duurzame manier de panden in stand te houden waar men nog decennia lang met veel plezier kan wonen, werken en recreëren.

Martijn van Engelen is technisch manager Vastned Management

Reageer op dit artikel