blog

Het grootste billboard van Nederland versloft en verstoft

Geen categorie

Nederland: rijk en welvarend en steevast bovenaan de lijstjes van meest ontwikkelde en rijkste landen ter wereld. Met een internationale luchthaven die een prominente plaats heeft verworven in de Europese top van zowel passagiers- als goederenafhandeling. Het aantal passagiers nam in 2015 tot recordhoogte toe en ook voor 2016 zijn de verwachtingen weer rooskleurig. Een prachtige plek om internationaal het visitekaartje van Nederland af te geven, zou je denken.

Het grootste billboard van Nederland versloft en verstoft

Maar dat doen we dus niet. Tenminste, niet als het gaat om het vastgoed en de opbouw van onze luchthaven. Het grijze en grauwe uiterlijk van de bebouwing staat in schril contrast tot de moderne Terminal 5 van Heathrow in Londen. Wat het visitekaartje van Nederland zou kunnen zijn, lijkt op dit moment meer een verwijzing naar de jaren tachtig en negentig dan naar een oplevende en vernieuwende economie. Hoewel er intern allerlei aanpassingen en moderniseringen plaatsvinden is het grauwe ‘frontje’ mij een doorn in het oog. Waar Nederlandse architecten en ontwikkelaars wereldwijd geroemd worden vanwege vernieuwende ontwerpen en duurzame ontwikkelingen, is onze luchthaven welhaast het afvoerputje van de architectuur. Met als gevolg dat we de kans laten liggen om aan 55 miljoen mensen per jaar te laten zien dat we uitblinken. In technologie, elektronica en bijvoorbeeld de muziekindustrie. En niet in de laatste plaats in onze leidende rol op het gebied van logistiek. Op Schiphol moeten passagiers soms wel 45 minuten op hun koffer wachten terwijl deze op menig andere Europese luchthaven al voor ze klaarstaat voordat ze bij de bagageband zijn. We laten het liggen, in elk geval op deze prominente plek. Amsterdam, Schiphol en regering: is het niet de hoogste tijd om het grootste billboard van Nederland op te poetsen? 

 

Michiel Boonen 

Senior research consultant bij Cushman & Wakefield

Reageer op dit artikel