blog

Uitverkoop

Geen categorie

De winkelmarkt is in beweging. Een aantal grote portefeuilles wordt op dit moment verkocht of hangt boven de markt.

Uitverkoop

Kralen rijgende beleggers die gedurende decennia telkens een pandje erbij kochten, nemen nu afscheid van hun bezit. De verkoop door Ronny Rosenbaum van zijn opgebouwde bezit aan Syntrus Achmea Real Estate en Finance is bijna afgerond. En de Haagse vastgoedmagnaat Fred Beekman verkocht de voor de Zuid-Afrikaanse belegger Jonathan Beer opgebouwde winkelportefeuille aan de Duitse investeerder Patrizia. Maar de uitverkoop is volgens bronnen in de markt nog lang niet ten einde.

De beschikbaarheid van goedkoop geld lijkt de belangrijkste reden achter de beweging in de winkelportefeuilles. Op de vraag of Syntrus met de Rosenbaum-portefeuille een goede deal doet, wordt door marktpartijen aarzelend geantwoord. ‘Veel ruimte voor extra rendement zit er waarschijnlijk niet in. Maar ja, je moet wat …’, zegt de een. ‘Duidelijk is wel dat Syntrus zijn aanwezigheid in stedelijke winkelgebieden verder uitbreidt’, zegt een ander. En hoe groter de aanwezigheid in een winkelgebied, hoe groter de invloed op de besluitvorming.

Elders in de retailmarkt wordt de voet op de rem gehouden. Uit het jaarlijkse winkelonderzoek in Vastgoedmarkt van november 2015 blijkt dat in het afgelopen jaar ruim een kwart van de plannen voor nieuwe winkelcentra is geschrapt. Meestal is de aanleiding daarvoor het faillissement van de ontwikkelaar, of het tot inkeer komen van een gemeentebestuur. In de GDV/PDV-sector is de daling met 17 procent iets lager, tot een planvoorraad van 0,75 miljoen m2.

Die ontwikkeling lijkt verstandig. Onlangs maakte PostNL bekend koelverse waren aan de deur te gaan afleveren. En urban innovator Peter Savelberg voorspelt dat steeds meer alledaagse boodschappen zullen worden besteld via internet en afgehaald bij zogeheten pick-up points, een snel groeiende nieuwe categorie in het logistieke vastgoed. De consequentie daarvan is, dat supermarkten naar kleinere oppervlakten zullen gaan en daarmee het bestaande wijkwinkelcentrum een andere invulling zal moeten krijgen.

Een andere ontwikkeling is dat het gebruik van technologie onmisbaar zal zijn om de omzet van retailvastgoed op peil te houden. Een vestiging op een B-locatie kan tegenwoordig overigens zeer succesvol zijn, als de ondernemer erin slaagt zijn afnemers via sociale media naar zijn winkeltje te lokken. Een voorbeeld daarvan is de snelgroeiende horeca-formule Sla, gericht op vrouwen tussen 15 en 35. Een dergelijke keten bespaart op huurkosten en biedt een kans aan vastgoedeigenaren met bezit in aanloopstraten. Lees hierover meer in het verslag van het webinar ‘Big data in Retail’.

De gemeente Rotterdam heeft vergevorderde plannen om na leegstaande kantoren nu ook leegstaande winkelpanden en onverhuurbare bedrijfshallen te herbestemmen. Over de nieuwe aanpak van leegstand die de gemeente voorstaat worden marktpartijen op 10 december 2015 in de middag tijdens een kosteloos congres in de Van Nelle-fabriek bijgepraat door wethouder Ronald Schneider. Wellicht een mooie gelegenheid om elkaar daar te treffen en over deze ontwikkelingen verder te spreken!

Reageer op dit artikel