blog

Gebouwenbeheer en de wc-experience

Geen categorie

Met een leven dat zich grotendeels afspeelt in winkelcentra, kent Singapore relatief veel vierkante meters winkelcentra voor een klein landje.

De gemiddelde Singaporees gaat op zaterdag en/of zondag naar de “mall” met zijn familie en blijft hier de rest van de dag rondhangen voor verscheidene activiteiten. De dag wordt afgesloten met een diner, ook in de mall. Buiten is het veelal te warm, vinden veel mensen, en in de winkelcentra staat de lekker airconditioning aan.

Deze winkelcentra kennen dan ook, naast winkels en andere commerciële ruimten als sportclubs, fitnesscentra, kinderdagverblijven en bioscopen, veel faciliteiten. Denk aan diverse leuke terrasjes, kinderspeeltuinen, bankjes om even uit te rusten en niet te vergeten veel restaurants; hele verdiepingen zijn ingericht als food court, allemaal overdekt en voorzien van airconditioning. Maar ook (para)medische beroepen als huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten vestigen zich in een winkelcentrum, veelal op een aparte etage.  

Uiteraard ontbreken wc’s en aanverwante ruimten niet. Te denken valt aan een ruimte met diverse commodes voor het verschonen van babies, toegankelijk voor moeders en vaders, aparte kamers waar borstvoeding gegeven kan worden, douches en uiteraard veel wc’s. De wc ruimten zijn erg kindvriendelijk met lage wastafels, kinder-wc’s, speciale zitjes voor kinderen die nog niet kunnen staan maar wel mee moeten naar de wc als je als volwassene gaat, letterlijk overal is aan gedacht en uiteraard is alles gratis en super schoon, zoals het hoort in de Singaporese traditie. Een Nederlands winkelcentrum, of beter gezegd de property- en asset-manager, kan hier nog wat van leren qua faciliteiten en qua hygiëne maar met name van de experience. De mogelijkheid om een rating te geven voor hygiëne, wachttijd en efficiëntie aan je “wc-experience” via een tablet is niet ongebruikelijk.

In Singapore is het niet zo dat je “even boodschappen gaat doen” en vervolgens weer naar huis, zoals de gemiddelde Nederlander op zaterdag. Veel gezinnen brengen de hele dag door in het winkelcentrum. De wc’s in de winkelcentra worden uiteraard gebruikt door de mensen die winkelen maar ook als je in een restaurant gaat eten, maak je gebruik van deze wc’s. De restaurants en andere retailers hebben meestal geen wc’s in hun eigen ruimte.

De vereniging ter promotie van schone wc’s en hygiëne in Singapore, de Restroom Association Singapore (RAS), organiseert cursussen voor schoonmakers, gebouweigenaren, beheerders en geeft voorlichting op scholen over het belang van schone wc’s en hygiëne. Daarnaast looft deze non-profit organisatie elk jaar een prijs uit voor de schoonste en meest originele wc-ruimte en “beste toiletjuffouw”. Alles bij elkaar genomen moet de gebruiker de wc-ruimte met een “happy feeling” verlaten. Aan deze prijsuitreiking met awards wordt veel publiciteit gegeven.

Deze zogenaamde LOO (Let’s Observe Ourselves) Awards zijn ingesteld door de RAS maar worden gesubsidieerd door de overheid van Singapore. Daarnaast doen bedrijven als het waterleidingbedrijf maar ook schoonmaakbedrijven en producenten van schoonmaakmiddelen als Rentokil mee als sponsor van deze awards. Deze awards kennen een beoordelingssysteem dat is gericht op design, hygiëne, efficiëntie, onderhoud en gebruiksvriendelijkheid van de openbare wc’s. Veel publiciteit wordt gegeven aan de winnaar en dus aan het betreffende winkelcentrum.

Op deze wijze worden gebouwbeheerders gedwongen om te participeren in de awards en oefent de overheid direct invloed uit op het onderhoud, hygiëne en schoonheid van de openbare wc’s. Niet verwonderlijk dus dat elk winkelcentrum deze prijs wil winnen en dat de meest wonderlijke thema’s bedacht worden om de gang naar de wc fun te maken en vervolgens de prijs te winnen. Wat te denken van een Egyptisch thema, compleet met kamelen en piramides? Of een voetbal thema, inclusief voetballers op elke deur, dus kies je favoriet als Messi of Ronaldo. Veel wc’s in winkelcentra zien eruit alsof ze rechtstreeks uit een vijfsterrenhotel zijn overgeplaatst met marmer en natuurstenen tegels en prachtige spiegels en diverse soorten gratis zeepjes. Of wat te denken van een heren rest room met levensgrote foto’s van mooie dames? Of een “outdoor experience” met een uitzicht over Singapore? Overigens zijn er ook veel echte openbare wc’s in parken, op straat, het strand en andere plaatsen, veelal opmerkelijk schoon en van veel faciliteiten voorzien.

In 2013 lanceerde de RAS een app voor je smartphone die de dichtstbijzijnde openbare wc aangeeft op een kaart. De app kent ook een functie waarmee foto’s van vieze wc’s gemaakt kunnen worden en direct kunnen worden geupload op een site, om op deze wijze nalatige en slordige gebouwbeheerders aan de kaak te stellen. Het is een groot succes in Singapore, de gemiddelde Singaporees houdt er immers van om alles geordend, schoon en geregeld te hebben.

Het komt soms allemaal een beetje overdreven over maar uiteindelijk vindt iedereen het prettig om naar een schone wc te gaan en het vermijden van de wc’s is niet mogelijk want een groot deel van de dag wordt doorgebracht in het winkelcentrum.

 

Over de auteur

Laurentien Kok MRE MRICS is kandidaat-notaris bij Bird&Bird LLP in Singapore en Den Haag

 

Deze column is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van november 2015 

 

 

Reacties naar:

laurentien.kok@twobirds.com

Reageer op dit artikel