blog

Amancio Ortega, de man van Zara

Geen categorie

Ranglijsten met rijke mensen zeggen me niets. Je hebt rijke mensen en minder rijke en de laatste groep is voor mij principieel interessanter. Voor sommige ‘welgestelden’ maak ik graag een uitzondering. Bill Gates intrigeert me bijvoorbeeld, niet vanwege zijn rijkdom, maar vanwege zijn ondernemerschap, visie en durf, en vooral vanwege zijn maatschappelijke betrokkenheid. Een man die ik om dezelfde redenen eveneens bewonder, is Amancio Ortega, die volgens de Bloomberg’s Billionaires Index deze zomer Warren Buffet als de op één na rijkste man van de wereld (na Gates) voorbij ging. Dat alles vanwege de beurskoers van ‘zijn’ onderneming Inditex die begin augustus naar ruim 32 euro per aandeel steeg.

Voor velen, en zeker voor het winkelend publiek, is Amancio Ortega een volslagen onbekend persoon, net als de Spaanse onderneming die hij oprichtte en waarvan hij bijna 60 procent van de aandelen in bezit heeft: Inditex. Maar als ik zeg: Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka, Oysho, Zara Home, Uterqüe of Stradivarius, weet nagenoeg iedere ‘shopper’ wereldwijd waarover ik het heb.
Dat ‘iedereen’ wel weet wie Bill Gates is, maar vrijwel niemand de naam Amancio Ortega kent, is niet zo verbazingwekkend. De inmiddels 79-jarige Ortega is wars van publiciteit en geeft nooit interviews. De meeste details over zijn leven zijn ontleend aan een geautoriseerde biografie, ‘Así es Amancio Ortega, el hombre que creó Zara’ van de Spaanse aristocratische schrijfster 
Covadonga O’Shea y Artiñano. Het is een boek uit 2008 dat tot mijn verbazing nooit is vertaald. Het lukte me vorige maand ook niet het boek te Barcelona te kopen. Het was niet in voorraad. 
Wie denkt dat Ortega een wereldvreemde en publiciteitsschuwe man is, heeft het verkeerd. Ortega is een zeer bij zijn bedrijf en medewerkers betrokken man die echter de schijnwerpers niet op zijn persoon gericht wil zien. Hij woont in de Galicische hoofdstad La Coruña – waar de wortels van Inditex liggen – en kan daar regelmatig worden gezien als hij door het centrum wandelt. Vrijwel elke dag rijdt hij naar het hoofdkantoor van Inditex in het vlak bij La Coruña gelegen Arteixo. Hij houdt zich ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds bezig met zaken als de keuze van winkellocaties en de nieuwste ontwerpen van zijn modeketens. Dat doet hij overigens niet als ceo, maar als voorzitter van de raad van commissarissen, zeg maar als chairman. Hij schuift ook vaak aan bij zijn medewerkers voor een lunch in de bedrijfskantine. Opvallend aan hem is verder, dat hij nooit kleding draagt van zijn ‘eigen’ modeketens, maar het liefst gekleed gaat in een blauwe blazer, een wit openstaand overhemd en een grijze broek. Alsof hij daarmee zijn eenvoudige afkomst wil benadrukken.
Inditex is op dit moment het belangrijkste Spaanse bedrijf, dus in beurswaarde groter dan een megabank als Banco Santander of Telefónica. Het bedrijf telt op dit moment 6500 winkels in 88 landen, met een totale jaarlijkse omzet van ruim 18 miljard euro. De winkels van de modeketens van Inditex zijn vrijwel zonder uitzondering gevestigd op A1-locaties en in de topwinkelcentra en dan vaak ook nog in fraaie en monumentale huurpanden. Inditex heeft dus geen retailvastgoed op de balans staan. Ortega’s bedrijfsfilosofie is even simpel als effectief: geef de consument wat hij wil en doe dat zo snel mogelijk. Dat is mogelijk door eigen ontwerp- en productielijnen in Europa en een uiterst effectieve logistiek.
Overigens heeft zijn dochter Sandra Ortega Gaona nu 7 procent van de aandelen van Inditex. Zij kreeg die in handen na het onverwachte overlijden van haar moeder in de zomer van 2013, Rosalía Mera Goyenechea. Sandra Ortega is daarmee de rijkste vrouw van Spanje. Het was deze ondernemende en sociaal bewogen Rosalía Mera met wie Ortega in 1975 Inditex startte en met wie hij bleef samenwerken, ondanks hun scheiding in 1986.

Inditex is in Nederland actief, met 26 Zara’s, zes vestigingen van Pull Bear, zeven Massimo Duti’s, vijftien Berschka’s en drue Zara Home’s. Spanje blijft overigens  verreweg het belangrijkste ‘thuisland’ met in totaal 1813 winkels (cijfers eind april dit jaar), waarvan liefst 451 Zara’s.
Het zou een goede zaak zijn als er snel opnieuw een biografie verschijnt over deze schatrijke, zeer succesvolle en volgens mensen die hem hebben ontmoet, uitermate vriendelijke Spaanse ondernemer. En als het even kan direct in het Nederlands vertaald. Want een mode-ondernemer die gevestigde merken als Nike, CA en HM de hielen kan laten zien, verdient zo’n boek.

 

Ruud de Wit is oud-hoofdredacteur van Vastgoedmarkt 

 

Deze column verscheen in Vastgoedmarkt van september 2015 

 

 

Reageer op dit artikel