blog

StiB-blog: Les Halles

Geen categorie

De gepensioneerde lezer van Vastgoedmarkt heeft er wellicht nog omheen gelopen. Les Halles, een van de meest dynamische plekken in Parijs waar in nachtelijke uren de voedselvoorziening van de lichtstad op gang kwam.

StiB-blog: Les Halles

Hoge, donkere structuren van gietijzer en matglas die het dak vormden boven een ongeëvenaard dynamisch gebeuren, bepaalden voor vele decennia deze iconische plek in de Franse hoofdstad. Waar later het Centre Pompidou zou verrijzen verdrongen zich ooit transporteurs, handelaren, marktkooplieden, publieke vrouwen en het gewone volk, dat ook een vorkje kwam meeprikken. ‘Les Halles’ waren omgeven door cafés, brasseries, restaurants en bordelen en bepaalden de economische ontwikkeling en levendigheid van het gehele 3e arrondissement.

Hoe staat het eigenlijk met de economische ontwikkelingen rond de ‘Nederlandse Hallen’? Zoals u weet, hebben we er sinds kort twee: de inmiddels wereldberoemde en iconische Markthal in Rotterdam en het tot De Hallen getransformeerde voormalige tramremisecomplex in de Amsterdamse Kinkerbuurt (vooral lokaal en bij toeristen erg geliefd).

Ontegenzeggelijk hebben deze twee nieuwe en on-Nederlandse ontwikkelingen een grote meerwaarde voor de stad of het stedelijk weefsel waarbinnen ze zijn ontwikkeld. Functioneel en qua architectuur zijn er echter meer verschillen dan overeenkomsten en qua impact op lokale economie is nog niet zo een-twee-drie vast te stellen welke ontwikkeling het hoogste scoort.

Dat heeft ook alles te maken met het verschil in maat en schaal, met verschil in programma’s, in soort project (complexe transformatie versus gedurfde nieuwbouw) en in ligging en bereikbaarheid. Terwijl De Hallen een instant en tastbaar effect op buurt en omgeving lijken te genereren, heeft De Markthal misschien wel enkele jaren nodig om zich conceptueel te bewijzen en om grootschalige veranderingen in haar directe omgeving uit te lokken.

Vergelijken we hier dan appels met peren of is het legitiem om deze prachtprojecten te meten langs dezelfde lat? Een eenduidig antwoord op deze vraag is er niet maar wel ben ik van mening dat de Markthal, na de Wilhelminapier, de Erasmusbrug en een aantal individuele top-ontwikkelingen het architectonische sluitstuk is waarmee Rotterdam zich letterlijk en onomkeerbaar in de top van de ranglijst van interessantste Europese steden heeft kunnen nestelen. Door de komst van De Hallen is Amsterdam waarschijnlijk niet substantieel in de city-rankings gestegen maar heeft wel een zeer opmerkelijke ontwikkeling in een achterstandswijk gerealiseerd die een ongekende en bewonderenswaardige upgrade heeft veroorzaakt die absoluut navolging verdient. Tja, wie mag er dan in de prijzen vallen?

In ieder geval heeft de Randstad er twee nieuwe top-attracties bij. En of de geïnvesteerde gulden (een historische munt ter waarde van circa 0,45 euro, red.) in onze beide markthallen straks ook een daalder waard zal blijken. Dat zal de consumerende bezoeker op dit moment een worst zijn! Eet smakelijk.

Peter Savelberg is urban innovator

Deze blog is gepubliceerd in 2015 in de september-editie van Vastgoedmarkt.

Reageer op dit artikel