blog

Het nieuws van Paulien Frehé

Geen categorie

Nederland geeft weer geld uit, zo meldt het FD afgelopen week. De huizenmarkt is oververhit en kopers bieden tegen elkaar op. Ander goed nieuws: de investeringen in winkelvastgoed namen in de eerste helft van 2015 met ruim zestig procent toe.

Het nieuws van Paulien Frehé

Tel daarbij de wereldwijde 55 procent groei van het investeringsvolume in hotels op en je zou bijna denken dat het geen komkommertijd is.

Tussen al die positieve berichten zie ik echter ook nog veel kansen. Mede door mijn vakantie in het gastvrije Italië. In Nederland kunnen we namelijk nog veel van Italianen leren. En dan met name op het gebied van klantvriendelijk denken en beleving. In de horeca gaat het daar om meer dan pure verkoop. De gemiddelde Italiaan verleidt je op een eerlijke manier en communiceert met bescheidenheid. Hij denkt mee en is geïnteresseerd in de klant. Het lijken eenvoudige zaken of verkooptrucs, die in de vastgoedwereld niet van toepassing zijn. Maar niets is minder waar.

Het draait ook in de vastgoedmarkt namelijk om meer dan het verhuren van stenen en vierkante meters. De klantbeleving zou centraler moeten staan. Een kant die vaak ten onrechte vergeten wordt. Want juist door ook hier samen – als community – na te denken over innovatie en hospitality, voegen we meer waarde toe aan winkelcentra, kantoren en multi-tenant gebouwen. En daarmee dienen we uiteindelijk de eindgebruiker, waar we het allemaal voor doen. Misschien is dat wel een activiteit voor nu, in die zogenaamde komkommertijd.

Paulien Frehé, Manager COG en Nieuwe Markten bij VGM

Reageer op dit artikel