blog

Lekker dan, een nieuw hotel-icoon

Geen categorie

Het heeft meer dan 15 jaar geduurd, maar de RAI krijgt toch eindelijk zijn hotel, het Nhow Amsterdam. Met dit grootste hotel van de Benelux krijgt niet alleen de RAI er een flink aantal hotelkamers bij, maar ook de Zuidas.

Lekker dan, een nieuw hotel-icoon

Dat geldt eveneens voor de Spaanse NH Hotel Group, dat nu al in Amsterdam over tien hotels beschikt, waar onder Krasnapolsky, Barbizon en het aan de Zuidas op de Van Leijenberghlaan gelegen NH Amsterdam Zuid. NH versterkt met het nieuwe hotel zijn toch al dominante positie op de Amsterdamse hotelmarkt aanzienlijk.

Er zijn wel kanttekeningen te maken bij dit zoveelste nieuwe hotel in Amsterdam. In Amsterdam wordt er in toenemende mate geklaagd over het feit dat in het straatbeeld het ‘echte Amsterdamse’ – wat dit ook moge inhouden – er steeds meer vanaf gaat. Amsterdam is gewoon te druk aan het worden door al die internationale bezoekers, menen veel Amsterdammers. Daarover wordt geklaagd in het Rijksmuseum en in de belangrijkste winkelstraten, maar ook op de gespannen woningmarkt. Krijgt Amsterdam er nu binnen korte tijd niet te veel hotelbedden bij?

Een ander aspect is het gekozen ontwerp van OMA. Rem Koolhaas is een begrip tot ver buiten onze landsgrenzen, maar ik heb niet zoveel met zijn ontwerpen. Ze zijn vaak spectaculair – denk maar aan De Rotterdam of aan zijn tekeningen voor het M-gebouw op het Malieveld in Den Haag dat het gelukkig nooit heeft gehaald – maar zijn niet altijd even functioneel en renderend.

Ik vind ze bombastisch en on-Amsterdams en eigenlijk al weer, vanuit architectonisch oogpunt, achterhaald. Maar ik zal daarin alleen staan, merk ik aan reacties in mijn omgeving die de gepubliceerde tekeningen van het Nhow Hotel Amsterdam spectaculair vinden en het hotel tot een nieuw icoon voor de stad hebben uitgeroepen.

Opvallend is de keus voor de ontwikkelaars. De gemeente Amsterdam en Amsterdam RAI hadden in juni vorig jaar een tender uitgeschreven voor het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van het hotel en maar liefst elf consortia hebben zich ingeschreven. In het verleden zouden dit soort imposante en grootse opdrachten zijn gegaan naar de echt grote spelers, maar de keus is gevallen op COD en Being Development en dat zijn relatief jonge ontwikkelaars.

Daar moet tegelijk aan worden toegevoegd dat de grote ontwikkelaars van weleer vrijwel allemaal van het toneel zijn verdwenen en dat juist niche-partijen met een sterke eigen vermogenspositie de dienst uitmaken. COD heeft trouwens in korte tijd een heel aardig trackrecord opgebouwd en rondt op dit moment de ontwikkeling van Motel One af, met 320 kamers, precies tegenover de toegang van de RAI en dus op steenworp afstand van het nieuwe Nhow Amsterdam.

Ik heb vaker geschreven over de (on)wenselijkheid van het Zuidas-dok, dat er – naar het er nu uitziet – gaat komen. De aanbesteding, tegen een bedrag van 1,9 miljard euro, moet inmiddels zijn gestart, met als financier de verschillende overheden en dus niet banken en marktpartijen, zoals dat tien jaar geleden nog door kwartiermaker Jan Doets in elkaar werd gestoken.

De kritiek richt zich vooral op de overlast die de werkzaamheden de komende tien jaar met zich mee zullen brengen. De ironie is natuurlijk, dat als tien jaar geleden doortastender zou zijn opgetreden door met name diezelfde overheden, het Zuidas-dok er allang zou hebben gelegen.

Daar komt bij dat iedere bouwonderneming of welk consortium dan ook dat overweegt zich in te schrijven, zich extra zal bedenken. De recente problemen bij de ondertunneling van de A2 bij Maastricht, die mogelijk het einde betekenen van Ballast Nedam, zal menig bestuurder en commissaris achter de oren doen krabben. De kosten van deze A2-ondertunneling zijn inmiddels opgelopen van zo’n 700 miljoen euro naar 1 miljard euro. Alleen al in investering gaat het bij de ondertunneling van de A10 om een klus die tweemaal zo groot is. Tel daar bij dat nagenoeg alle grote infrastructurele werken in Nederland tot aanzienlijke kosten- en tijdsoverschrijding leiden, dan kun je je afvragen of deze ondertunneling van de A10 nog gewenst en noodzakelijk is.

Een geluk hebben de toekomstige kamerbewoners van Nhow Amsterdam RAI in ieder geval, als het hotel in 2018 gereed is. Vanuit de zuidkant kunnen ze een goed beeld krijgen hoe de ondertunneling van de A10 al dan niet voorspoedig verloopt. Ze zullen dan wel hun ramen moeten dichthouden!

Auteur: Ruud de Wit is voormalig hoofdredacteur van Vastgoedmarkt

Deze column is verschenen in Vastgoedmarkt van mei 2015.

Reageer op dit artikel