blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

De afgelopen week was ik op bezoek bij mijn zoon in de VS. Hij woont daar in een middelgrote stad in de Midwest (30.000 inwoners) met aan de rand ervan een aantal enorme winkels.

Het nieuws van John van Haaren

Ik heb er een paar uur (sic) doorgebracht in een hobby- en knutsel-winkel – van zo maar 10.000 m2. Een belevenis. En ik heb er redelijk wat producten gekocht. Niet omdat ik die zocht, maar omdat ik ze toevallig tegenkwam.

In Nederland ontstaan nu in diverse regio’s – Venlo, Roosendaal, Arnhem – nog veel grotere winkels. In de periferie. Winkels waar je als bezoeker niet fysiek naar binnen kan lopen. Het winkelen moet je thuis doen, via je computer. En doelgericht. Wat je koopt krijg je niet direct mee, dat wordt binnen 24 uur thuisbezorgd. Dus direct gaan knutselen, dat gaat even niet.

Overigens ontstaan er in de VS en het Verenigd Koninkrijk al mengvormen. Grote winkels waar je als consument wel kan komen, maar die tevens het magazijn vormen voor de digitale bezoeker. Met levering niet binnen 24 uur, maar binnen 1 tot 2 uur.

Het debat over winkels in de periferie is een lastige. Wat is eigenlijk een winkel?

John van Haaren was tot voor kort managing director van Unibail-Rodamco Benelux

>  Heylen ontwikkelt 210.000 m2 e-logistiek op risico

Reageer op dit artikel